7/2015 //
Sport
39
INTERNETTHANDEL
D
et spiller liten rolle hvor smart nettbu-
tikkene jobber hvis de ikke får fraktet
ut varene til kundene. I England er
mangelen på varebil- og lastebil-sjå-
fører blitt en realitet for netthandelsbransjen.
Resultater er nå lengre leveringstider, forteller
flere store distributører. En bransjeorgani-
sasjon hevder overfor Daily Telegraph at det
trengs 60 000 flere sjåfører.
ØKENDE OGSÅ I NORGE
Netthandel.notok derfor kontakt med NHO
Logistikk og Transport, som organiserer de
store logistikkstikkselskapene i Norge, og de
bekrefter at mangel på sjåfører også et økende
problem her i Norge.
– Sjåførmangelen er foreløpig ikke kritisk, jeg
vil kalle den utfordrende, men problemet øker,
sier Erling Sæther, næringspolitisk direktør,
NHO Logistikk og Transport.
Sæther forteller at flere faktorer slår inn,
men peker ut kravene til sertifikat for tunge
kjøretøyer som den viktigste årsaken. For biler
med tillatt totalvekt på over 3,5 tonn, er serti-
fikatkravene blitt høye og dyre. Dette rammer
både langtransport og varetransport i de nor-
ske byene, for selv en liten lastebil eller en stor
kassevogn veier med full last over 3,5 tonn.
FÆRRE «TUNGE» FØRERKORT
Det er bare 8-10 videregående skoler som tilbyr
tungt kjørekort og det tar 45 uker. Tar man
sertifikatet privat, koster det 100-200 000 kro-
ner, forteller Sæther.
– Vi ser at antallet nye førerkort for tunge
kjøretøy går nedover. Foreløpig har ikke dette
noen konkrete konsekvenser for nettbutikkene
og sluttkundene, utenlandske sjåfører dekker
mye av mangelen. Men norsk ungdom vil ikke
bli sjåfører lengre, det er et hardt yrke med
lange dager og mye stress, sier Sæther.
Han påpeker at de store konsveksene ikke har
meldt seg enda fordi godsvolumet ikke har økt
de siste årene.
– Men mangelen på sjåfører øker langsomt,
men sikkert. Ved neste høykonjektur vil dette
bli vanskelig, spår Sæther.
Gjengitt med tillatelse fra
Netthandel.noSjåførmangel
og netthandel
NHO advarer om at en kommende mangel på sjåfører vil ramme frakt av gods og pakker.
Her er hvorfor.
SJÅFØRMANGEL?
: Det kan komme til
å bli mangel på sjåfører som skal bringe
alle varene nordmenn bestiller på nettet
ut til kundene i framtiden. Bring er en av
de største aktørene i så måte.
ILLUSTRASJONSFOTO