Previous Page  41 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 56 Next Page
Page Background

7/2015 //

Sport

39

INTERNETTHANDEL

D

et spiller liten rolle hvor smart nettbu-

tikkene jobber hvis de ikke får fraktet

ut varene til kundene. I England er

mangelen på varebil- og lastebil-sjå-

fører blitt en realitet for netthandelsbransjen.

Resultater er nå lengre leveringstider, forteller

flere store distributører. En bransjeorgani-

sasjon hevder overfor Daily Telegraph at det

trengs 60 000 flere sjåfører.

ØKENDE OGSÅ I NORGE

Netthandel.no

tok derfor kontakt med NHO

Logistikk og Transport, som organiserer de

store logistikkstikkselskapene i Norge, og de

bekrefter at mangel på sjåfører også et økende

problem her i Norge.

– Sjåførmangelen er foreløpig ikke kritisk, jeg

vil kalle den utfordrende, men problemet øker,

sier Erling Sæther, næringspolitisk direktør,

NHO Logistikk og Transport.

Sæther forteller at flere faktorer slår inn,

men peker ut kravene til sertifikat for tunge

kjøretøyer som den viktigste årsaken. For biler

med tillatt totalvekt på over 3,5 tonn, er serti-

fikatkravene blitt høye og dyre. Dette rammer

både langtransport og varetransport i de nor-

ske byene, for selv en liten lastebil eller en stor

kassevogn veier med full last over 3,5 tonn.

FÆRRE «TUNGE» FØRERKORT

Det er bare 8-10 videregående skoler som tilbyr

tungt kjørekort og det tar 45 uker. Tar man

sertifikatet privat, koster det 100-200 000 kro-

ner, forteller Sæther.

– Vi ser at antallet nye førerkort for tunge

kjøretøy går nedover. Foreløpig har ikke dette

noen konkrete konsekvenser for nettbutikkene

og sluttkundene, utenlandske sjåfører dekker

mye av mangelen. Men norsk ungdom vil ikke

bli sjåfører lengre, det er et hardt yrke med

lange dager og mye stress, sier Sæther.

Han påpeker at de store konsveksene ikke har

meldt seg enda fordi godsvolumet ikke har økt

de siste årene.

– Men mangelen på sjåfører øker langsomt,

men sikkert. Ved neste høykonjektur vil dette

bli vanskelig, spår Sæther.

Gjengitt med tillatelse fra

Netthandel.no

Sjåførmangel

og netthandel

NHO advarer om at en kommende mangel på sjåfører vil ramme frakt av gods og pakker.

Her er hvorfor.

SJÅFØRMANGEL?

: Det kan komme til

å bli mangel på sjåfører som skal bringe

alle varene nordmenn bestiller på nettet

ut til kundene i framtiden. Bring er en av

de største aktørene i så måte.

ILLUSTRASJONSFOTO