Hva er Norsk Sportsbransjeforening?
Norsk
Sportsbransjeforening er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge.
Selskapet eies av 80 selskaper, leverandører, sportskjeder og rene
netthandelsaktører.
Medlemmer som
kan opptas i Norsk Sportsbransjeforening er virksomheter som driver i
Norge. Det settes krav til at minimum 50% av virksomhetens omsetning i Norge er
innenfor omsetning /salg av sports- og fritidsutstyr. Det åpnes for at
selskaper som har en mindre andel av totalomsetningen innenfor sport også kan
være medlem, men da skal selskapets omsetning innenfor sport være tydelig
avskilt i egen divisjon/avdeling.
Medlemmene
plikter å overholde Norsk Sportsbransjeforenings vedtekter og lovlige vedtak
truffet av de styrende organer. Medlemskap er først gyldig og skal regnes fra
den dato virksomheten godkjennes som medlem. Det er styret i Norsk
Sportsbransjeforening som godkjenner medlemmer.
Formål
Norsk Sportsbransjeforening skal jobbe aktivt for å påvirke politikere,
embetsverk, organisasjoner og andre ressurspersoner. Herunder:
-
Følge opp og svare på høringer med relevans for
bransjen.
- Være en samlende instans i saker der bransjen
trenger å stå samlet. Hver enkelt kjede / butikk / leverandør skal slippe å
fronte saker alene.
- Være en forsikring mot uforutsette politiske
beslutninger.
- Være en informasjonskanal når det dukker opp saker
med betydning for bransjens aktører.
Norsk Sportsbransjeforening skal bidra til å fremme sport og fritid
blant folk flest og derigjennom sikre økt salg hos aktørene i bransjen. Herunder:
- Aktivt jobbe mot pressen med saker som vil øke
interessen for sport, fritid og sportsutstyr og gjennom det øke omsetningen i
bransjen.
- Delta i og initiere prosjekter rettet mot å få folk
i aktivitet.
- Påvirke politikere og andre beslutningstagere til å
tilrettelegge for sport og fritid.
Norsk Sportsbransjeforening skal være en arena for informasjon for og om
bransjen. Herunder:
- Utgi bladet SPORT.
- Videreutvikle bransjestatistikk.
- Være en informasjonskanal for alle medlemmer om
politiske eller andre beslutninger.
- Være en informasjonskanal for presse, forskere,
studenter, organisasjoner, etc som trenger informasjon om sportsbransjen.
Samfunnsansvar
Norsk Sportsbransjeforening jobber med en rekke målrettede
tiltak for bransjen som helhet.
Veileder forprismarkedsføring i sportsbransjen