XXL vokser ikke mest lenger
Publisert: 12.12.2017
Forfatter: Morten Dahl
FORTSATT STØRST: Decathlon er fortsatt verdens desidert største sportskjede.
XXL er ikke lenger verdens raskest voksende sportskjede, men vokser likevel mye sammenliknet med de fleste av verdens største sportskjeder.
XXL har i et par år vært den kjeden som har vokst mest, men
den siste oversikten over utviklingen for verdens sportskjeder i 2016 viser at
den norske kjeden blir slått av tre de andre kjeder som vokser mer. XXL vokste
i fjor med 20,4 prosent, mens britiske JD Sports Fashion økte med 30,6 prosent.
Belgiske A.S. Adventure Gruop vokste nestmest med 22,1 prosent, mens
portugisiske Sport Zone økte med 22 prosent.
USA-problemer for kjedene
I kjedenes respektive lokale valutaer økte de verdens største skjeder
omsetningen med 4,8 prosent. Det er første gang at Sporting Goods Intelligence
(SGI), som setter opp listen, skriver at kjedene vokste mindre enn
totalmarkedet på verdensbasis. Økningen totalt var på 6 prosent i fjor. Årsaken
til dette, er at USAs detaljhandel har vært sterkt negativt preget de siste par
årene med blant annet konkurs i The Sports Authority. Hadde man sett bort fra
denne kjeden og tre andre amerikanske kjeder, som er gått overende, ville
kjedeøkningen på verdensbasis vært 6,7 prosent.
Dette er imidlertid noe ned fra de 7,5 prosentene som kjedene hadde i 2015.
ANDRE VOKSER MER: XXL vokser ikke mest blant verdens kjeder lenger.
Direkte til forbrukere for
leveransdørene
Årsaken til nedgangen skyldes i første rekke internetthandelen, og at store
aktører innen sport nå satser i stadig større grad direkte mot sluttbrukeren.
Dette salget økte med 16 prosent hos Nike i fjor, og 23 prosent hos adidas.
Under Armour økte sluttbruker-omsetningen med 27 prosent, mens Puma økte sitt
salg direkte til sluttbruker med 13 prosent. Det er også antatt at Amazon.
Alibaba og Zalando stjeler mye av det internasjonale sportsmarkedet, men de
oppgir ikke tall kun for sport.
Decathlon størst
Decathlon er verdens største sportskjede med en omsetning på 10,2 milliarder
Euro, noe som er en økning på 12 prosent fra 2015. Videre nedover på lista
finner vi Dick’s Sporting Goods og Foot Locker. Intersport International Corp.
er ikke med på listen, men kjedens medlemmer omsetter for 11,2 milliarder Euro.
XXL inntar en 27.-plass på listen over de 71 største kjedene i verden, og øker
altså med 20,4 prosent. Gresvig er den andre norske aktøren på lista, på en
39.-plass med en tilbakegang på 9,1 prosent. Stadium er den tredje nordiske
kjeden, på en 34.-plass.