XXL tar store jafs også i Finland

Publisert: 15.06.2015 Forfatter: Morten Dahl
MARKEDSLEDER ER MÅLET: - Vi skal også huske på at vi allerede etter det fjerde kvartalet i fjor, gikk med overskudd. Det viser at det vi gjør i Finland er riktig. Målet er like hårete som det var i Norge i sin tid: Å bli markedsleder i Finland, sier XXLs sjef i Finland, Toni Stigzelius. FOTO: MORTEN DAHL

Med 43 millioner Euro i omsetning allerede første år raser XXL inn i finsk sportsbransje. Målet er – hvis alt går etter planen – å gå forbi den tredje største kjeden i Finland – Stadium – allerede i løpet av 2015.

Det er en optimistisk landssjef for XXL i Finland Sport møter i kjedens første varehus like ved flyplassen Vantaa utenfor Helsinki. Toni Stigzelius har vært ansatt tre år i XXL allerede, og har fram til nå åpnet seks varehus. To til er på trappene innen utgangen av året.
STORE: I løpet av ett års tid har allerede XXL omsatt sportsprodukter for 43 millioner Euro. Deres første varehus ble åpnet utenfor Helsinki i april i fjor. FOTO: MORTEN DAHL

 

- Vårt mål er å ha 16 til 19 varehus i løpet av få år. Vi ønsker å åpne fire varehus pr år, sier Stigzelius. Han kom fra Stadium før han begynte som landsansvarlig for norske XXL i Finland, og nå har han et hårete mål om å bli større enn den svenske kjeden i Finland – allerede inneværende år. Stadium er i dag den tredjestørste aktøren i finsk sportsbransje.

Fra Stadium

- Hvis vi er heldige, så klarer vi det. Men vi oppfatter ikke Stadium som vår hovedkonkurrent i Finland. Den svenske kjeden har mye fokus på sportfashion. Det er nok Kesko-gruppens tre konsepter – Intersport, Kesport og Budget Sport – som er våre hovedkonkurrenter, sier Stigzelius. Det er også denne gruppen som er den største aktøren.

XXL åpnet sitt første varehus i Finland i april 2014. I løpet av samme år så ytterligere tre varehus dagens lys, og omsetningen endte på 43,5 millioner Euro (om lag 365 millioner norske kroner) – og da skal man huske på at ingen av varehusene hadde da vært i drift hele 2014.

 

Tok et stort jafs

XXL tok med andre ord et godt jafs av det finske markedet etter kort tid. Samtidig har Kesko-gruppens omsetning gått ned med 7,4 prosent. Alle de andre kjedene hadde ifølge SPORTs søstermagasin Sporttimyy en tilbakegang. Magasinet skriver også at XXL oppnådde en markedsandel på 3,5 prosent i fjor. Eneste som opplevde økning sammenliknet med 2013 var Stadium, som i fjor åpnet flere nye butikker. I første kvartal sto Finland for 43 prosent av den totale veksten til XXL – mer enn både Norge og Sverige. I første kvartal i år omsatte XXL Finland for 144 millioner norske kroner, ifølge rapporten som XXL la fram for sitt første kvartal i år. Totalt er det finske sportsmarkedet på 1,229,6 milliarder Euro – eller om lag 10,3 milliarder norske kroner.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 4  som er ute nå.

 

Kalender

Annonse