XXL øker mest i Sverige

Publisert: 21.04.2015 Forfatter: Morten Dahl
XXL øker mest i Sverige
ØKER MEST: XXL øker mest i Sverige, men er fortsatt «bare» den tredje største kjeden hos våre naboer i øst.

XXL er fortsatt bare den tredje største kjeden i Sverige, mer er den kjeden som vokser aller mest. Det viser Sportfacks oversikt over kjedenes omsetning for 2014.

Stadium er fortsatt den svenske kjeden som er størst med en omsetning på 3,949 milliarder svenske kroner i fjor. En økning på 2,4 prosent sammenliknet med 2013. Kjeden hadde i fjor 119 butikker.

Neststørste kjedeaktør i Sverige er Intersport, som omsatte for 3,256 milliarder svenske kroner – en økning på 1 prosent fra året før. Kjeden har flest butikker i Sverige med sine 146 utsalgssteder.

 

Økte 30 %

XXL er den tredjestørste kjeden i Sverige nå med en økning på hele 30,3 prosent i fjor. XXL omsatte for 1,668 milliarder svenske kroner og hadde ved utgangen av 2014 17 varehus hos våre naboer i øst. XXL er den kjeden som vokser mest i Sverige – mens golfkjeden Dormy er den som hadde størst organisk vekst. XXLs omsetning pr butikk var på 98 millioner kroner.

Bortsett fra Löplabbet og Just4Sport, hadde de andre svenske kjedene økning. Totalt omsatte de svenske kjedene for 11,2 milliarder svenske kroner i fjor – en økning på 5 prosent.

Ved utgangen av fjoråret var det totalt 616 kjedebutikker i Sverige – da er Team Sportia holdt utenfor – da de ikke har oppgitt tall til Sportfack. Det er åtte færre kjedebutikker enn i 2013.

Sammenlikner man svensk sportsbransje med den øvrige detaljhandelen i Sverige, kom sportsbransjen dårlig ut. Ifølge sportshandelsindeksen i fjor økte bransjen totalt med 1,9 prosent. Detaljhandelen hadde en økning 3,5 prosent.

 

Prispress

- Sportsbransjens lave vekst handler ikke så mye om volum, men at bransjen har vært utsatt for et hardt prispress noe som viser seg i omsetningstallene. Konkurransen fra både svenske og internasjonale aktører – spesielt på nettet – er blitt tøffere. Derfor er økningen av kjedenes  omsetning forsiktig selv om volumet har økt, sier Karin Blom, som er analytiker ved HUI research til Sportfack.

 

Leverandørene økte 6,8 %

På leverandørsiden var tallene for 2014 bedre med en økning på 6,8 prosent, og hele 10 selskap imponerer med å vokse mer enn 60 prosent, ifølge Sportfack. I tillegg har det blitt en ny nummer 1 på listen over de 100 største sportsleverandørene i Sverige. Nike har gått forbi adidas, og inntar lederposisjonen. De «to store» følges av Peak Performance og Puma Nordic.

Helly Hansen er «beste» norske merke på en 19. plass på Sportfacks liste, Viking på 39.-plass, Bergans på 46.-, Wenaas Nordic på 56.-, Norrøna på 83,- og Mylna Sport på 84.-plass.

Totalt omsatte de 100 største svenske leverandørene for 11,2 milliarder svenske kroner i fjor.

Kalender

Annonse