XXL hjelper unge og andre med å få jobb

Publisert: 07.09.2017 Forfatter: Morten Dahl
XXL hjelper unge og andre med å få jobb
VIKTIG JOBB: - Å jobbe med mennesker og hjelpe dem til å mestre jobben, gir en tillleggsdimensjon til det å selge sportsutstyr, sier inkluderingsansvarlig Jan-Ove Solberg ved XXL Åsane. Her er sammen med andre XXL inkluderingsansvarlige. FOTO: MORTEN DAHL

I samarbeid med de lokale NAV-kontorene har XXL ansatt mer 180 personer de siste par årene som ikke har fått jobb via vanlige kanaler. - Dette er personer som av ulike grunner ikke har så lett å få jobb, og som vi ønsker å hjelpe, sier inkluderingsansvarlig hos XXL, Kim Skogstad.

Vi møter han og de 30 andre inkluderingsansvarlige i XXL på XXL-hovedkvarteret på Alna Senter. De 31 representerer hvert sitt varehus i Norge, og de er på felles samling for å høste erfaringer av hverandre. Det er to og et halvt år siden at XXL startet sin inkluderingsarbeide.

UNGE: Det er mange unge ansatte i XXLs varehus, og mange av dem har fått jobb via deres inkluderingsprosjekt. ILLUSTRASJONSFOTO: MORTEN DAHL
Nær 200 har fått en ny mulighet hos XXL
Det går i korthet ut på å hjelpe de som tradisjonelt ikke har så lett å få seg jobb av ulike grunner. Så langt har 180 ansatte fått jobb i XXL gjennom dette prosjektet, og målet er å nå 200 innen året er omme.
- Det gir meg svært mye å kunne bidra til at andre har det bra, og at de kan mestre ting på jobb, sier inkluderingsansvarlig Jan-Ove Solberg ved XXLs varehus i Åsane utenfor Bergen. Han er en av de 31 inkluderingsansvarlige som er på den første samlingen for å drøfte utfordringer og erfaringer.

Tett oppfølging
Solberg har ikke vært inkluderingsansvarlig så lenge, men har nå to ansatte med spesialbehov og tre som er på attføring. Trives de, lykkes de og bidrar positivt, er sjansen stor for at de får fast ansettelse.
- Jeg følger dem opp hele tiden – ukentlig, men også oftere. Nærmest i det daglige. Akkurat nå har vi en døv som jobber hos oss. Han jobber på sykkelverkstedet, og til tross for at han har noen utfordringer på grunn av handikappet sitt, så klarer han og jeg å kommunisere med hverandre – gjerne via sms, smiler Solberg. Han forteller at kravene XXL stiller de som NAV sender til varehusene er at de kommer på jobb til riktig tid, vise initiativ , lære å kjenne og vil være en del av XXL-kulturen.

- I XXL er vi opptatt av mennesker.  Det er mennesker som har bygget XXL og det er mennesker som skal gi oss fortsatt suksess. Vi pleier å si: «vis oss hvem du er, ikke hva du kan» så skal vi gi deg det du trenger for å lykkes hos oss, skyter Kim Skogstad inn.

Jobbtrening uansett
- Er disse kravene oppfylt er mye gjort for at de blir ansatt hos oss, sier Solberg, videre. Han legger til at det ikke alltid er at personen passer inn i XXL-systemet, og at han eller hun slutter etter endt avtale-periode med NAV.
- Da får vedkommende et solid klapp på skulderen og vi ønsker lykke til videre med en god jobbattest å ta med seg videre. Da er muligheten større for at han eller hun skal kunne få seg en annen jobb. De har fått jobbtrening videre i livet, sier Kim Skogstad, som er inkluderingsansvarlig hos XXL sentralt.
For Jan-Ove Solberg var det ikke unaturlig at det ble han som ble inkluderingsansvarlig ved XXL på Åsane. Har har jobbet med barn og unge tidligere i yrkeskarrieren.
- Dette er noe jeg brenner for, og det betyr svært mye for meg at de som får tilbud om å jobbe her lykkes. For mer personlig blir arbeidsdagen noe mer enn bare salg, sier Solberg, som ønsker at inkluderingsordningen i XXL skal utvikles videre. Han mener det er godt for både den som får sjansen og NAV at de begge kan forholde seg til en person ved XXL-varehuset.

ANSVARLIG: Kim Skogstad er inkluderingsansvarlig for hele XXL-systemet i Norge. FOTO. MORTEN DAHL

Kim Skogstad opplyser at det var først for to og et halvt år siden at XXL fikk systematikk på ordningen, og at det skjedde etter at kjeden tok kontakt med NAV der de fremmet ønske om å være en inkluderingsbedrift.
-Vår kultur er at så sant du er motiviert så skal du ha en mulighet hos oss. Det ligger i ryggmargen til XXL også å ta et sosialt ansvar noe ikke minst vårt slagord «All Sports United» minner oss om i det daglige, fortsetter Skogstad, og legger til at det mennesker som ellers ville falt utenfor som får sjanse i XXL gjennom dette initiativet.
- Det som er gøy å se er at mange av de inkluderingsansvarlige i dag selv har kommet inn i XXL via NAV. Han ser ingen grunn  til at ikke noen av de som har fått jobb via inkluderingsprogrammet etter hvert kan bli varehussjef. Skogstad  håper at alle XXLs inkluderingsansvarlige kan samles til årlige møter for å utveksle erfaringer.

SAMARBEID: XXL samarbeider nært med de lokale NAV-kontorene i inkluderingsprosjektet. ILLUSTRASJONSFOTO

Kalender

Annonse