XXL gjør klart til et nytt kapittel
Publisert: 07.02.2020
XXLs nye styreleder Hugo Maurstad møtte på selskapets resultatfremleggelse 7.februar.
Nå skal lageret tømmes og hele organisasjonen skal strammes opp, fra topp til bunn. XXLs nye styreleder Hugo Maurstad mener utgangspunktet er sterkt for å ta selskapet videre.
– Vi har vokst fra null til ni milliarder kroner på
20 år. Det har sammen med nye outlet og økt netthandel, økt kapasiteten i
markedet - kapasiteten skal ned, sier han. Men han har tro på at «big box»-butikkene
og nett-handel, vil være vinnerkombinasjonen for XXL, også i fremtiden.
Om det fortsatt skal være like mange XXL-butikker i
fremtiden, er ikke sikkert. Men butikkene må bli morsommere å gå inn i, sier Maurstad.
Han mener XXL har vær litt for dårlige til å skape de gode opplevelsene i
butikkene sine, men understreker at den endringsjobben allerede er i full gang.
For selv om XXL venter på den nye konsernsjefen Pål
Wibe som tiltrer 1 april, forsikrer Maurstad markedet om at de varslede tiltakene
igangsettes omgående. Maurstad uttrykker samtidig stor tro på at Pål Wibe vil
være rette kapasiteten til å ta ideene videre.
– Jeg har kjent Pål Wibe i 25 år, og dere som
kjenner ham vet at han har mer energi enn de fleste av oss, det vil nok være
nyttig.
Viktige endringer
Det ble lansert flere tiltak for å snu pilene i riktig retning.
Først skal lageret tømmes, og det blir nok brutalt for markedet.
160.000 varer i skiavdelingen skal ut, og prisene vil dumpes. Tolle Grøterud bekrefter
at selskapet nå starter et massivt ryddesalg av vintervarer. Blant annet skal
67.000 par ski ut.
Nytt opplæringsprogram er satt i gang og vil foregår gjennom hele organisasjonen
i løpet av våren.
Det vil nok bli mange forandringer innad i løpet av våren, bekreftet
Hugo Maurstad.
Tilbake til kjernen
Det er første gang XXL rapporterer om negativ topplinje. Det å
være en stor aktør i markedet er viktig, sier Maurstad,
men kapasiteten skal ned. Sportsmarkedet er
overmettet.
Stein Eriksen, CFO i XXL, sier en del av den nye strategien
er å kvitte seg med enkelte leverandører. Det store salget handler om å kvitte
seg med fjorårets produkter, for å kunne starte på nytt.
Han varslet også en nedskalering av enkelte butikker.
Hvilken betydning og eventuelle muligheter Gresvig-konkursen
byr på, ville ingen i ledelsen kommentere under dagens resultatfremleggelse.