XXL fortsetter å levere gode tall

Publisert: 29.04.2015 Forfatter: Morten Dahl
XXL fortsetter å levere gode tall
SOLIDE TALL: Et solid drifsresultat som følge av kostnadskontroll og en omsetningsvekst på 32 prosent var hva Fredrik Steenbuch presentere i dag. FOTO: MORTEN DAHL

XXL, som nå er blitt Nordens største sportskjede, fortsetter å levere god tall. Tall for første kvartal i år viser at omsetningen økte med 32 prosent for hele gruppen. I Norge var økningen første kvartal på 12 prosent, mens på sammenliknbart butikkgrunnlag var økningen «bare» på 5,9 prosent.

- Jeg er mest fornøyd med hva de ansatte i Norge har fått til i første kvartal, sa Fredrik Steenbuch til SPORT etter presentasjonen av første kvartalstallene for XXL i dag. I Norge økte omsetningen med 12 prosent, men den organiske veksten – dvs sammenliknbart butikkgrunnlag – var «bare» på 5,9 prosent.

 

Størst i Norden

Totalt for hele gruppen var omsetningsveksten i kvartalet på hele 32 prosent, og dermed endte omsetningen på 1,369 millarder kroner – mot 1,035 samme kvartal 2014. Kvartalstallene ble lagt fram bare dager etter at det ble kjent at XXL nå er den største butikk-kjeden i Norge, og har forbigått svenske Stadium med solide 500 millioner kroner.

Årsaken til den solide veksten for XXL-gruppen er etableringen av mange nye varehus i fjor, som nå får effekt første kvartal i år. Finland, der etableringen har gått raskest, utgjør nå 43 prosent av den totale veksten, mens Sverige utgjør 32,5 prosent, og Norge altså 12,4 prosent.

Størst vekst opplever XXL nå på e-handel. Veksten første kvartal var på hele 75 prosent, og representerer dermed 13 prosent av gruppens totale vekst i første kvartal.

 

Svakere dekningsgrad

XXLs dekningsgrad faller, noe som kan være et tegn på lavere priser, men også innslag av dollarproblematikken kan ligge bak. Steenbuch sier til SPORT at de lytter til leverandørene når disse varsler økte prisene som følge av både dollarkurs og råvarepriser, og at det kommer til å bli en liten prisstigning. Han mener på den annen side at XXL ikke er like sårbare som de andre kjedene, fordi de andre har mer av private brands. Kun 6 prosent av XXLs varer er private brands, ifølge Steenbuch. Han sier at økte priser vil man se fra andre kvartal og utover, men han tror dette på sikt vil jevne seg noe ut. Selv peker han på markedsforhold og ikke minst vintersalg på overskytende varer som en årsak til at dekningsgraden ikke ble så god første kvartal. Vinteren har heller ikke vært på lag hele veien i kvartalet.

 

Imponerende driftsresultat

XXL kutter fortsatt kostnader og har relativt god kontroll på disse, noe som gir et svært solid driftsresultat på 17,5 prosent. Dette må sies å være svært imponerende. Ingen andre i sportsbransjen er i nærheten av dette, og dette skyldes blant annet knallhard kostnadskontroll.

 

 

Kalender

Annonse