Vokser fortsatt solid internasjonalt
Publisert: 12.12.2017
Forfatter: Morten Dahl
BRA I TØFT MARKED: Dick's Sporting Goods gjør det etter forholdene bra i USA.
Det internasjonale sportsmarkedet økte med 6 prosent i 2016. Det viser tall fra analysebyrået NPD. Dermed nådde omsetningen på verdensbasis 420 milliarder dollar. Fjoråret var det sjuende året på rad der internasjonal sportsbransje opplevde vekst.
Fjorårets økning på 6 prosent var også høyere enn de siste
fem årene, da veksten de siste årene har ligget på 5 prosent årlig. Mye av
veksten skyldes økning spesielt i sko- og kles-segmentet der veksten i fjor var
på 7 prosent. Et utstrakt delingsprogram på sykkelfronten i Kina førte at til
salget av sykler i fjor økte med «bare» 5 prosent på verdensbasis, dette til
tross for en solid vekst i salget av elsykler.
USA største markedet
USA er fortsatt verdens største sportsmarked med en økning i omsetningen i 2016
på 7 prosent. Det amerikanske markedet nådde dermed 136,6 milliarder dollar i
fjor, fulgt av Kina med en omsetning på «bare» 42,7 miliarder dollar på
andreplass. Veksten her var på 10 prosent, noe som var en svakere økning enn de
seneste årene. USA er altså fortsatt størst, selv om amerikansk detaljehandel
har slitt den siste tiden, men kanskje pirmært i 2017.
T
yskland beste europeiske land
Tyskland tok i 2012 seg inn på pallen med å være det tredje-største
markedet i verden, men i år ble Japan for sterke, og inntar en «bronseplass».
Tyskland er det fjerde-største markedet fulgt av Frankrike, Sør-Korea,
Storbritannia, Kanada og India Sporting Goods Intelligence (SGI), som omtaler
NPD-rapporten tror at boomen i salget av fitness og trening er med på dra opp
sportssalget på verdensbasis.