Vinteren sviktet sportsbransjen
Publisert: 18.05.2017
Forfatter: SPORT
DÅRLIG 1. KVARTAL: Norske sportsbutikker melder om en tilbakegang på 6,2 prosent første kvartal i år sammenliknet med samme kvartal i fjor. FOTO: SPORT
Sportsbransjen har nesten doblet omsetningen de siste ti årene. 2016 var et nytt godt år for bransjen som vokste med 6.6 prosent. 2017 har imidlertid ikke startet godt, der det ble omsatt sportsutstyr for 6,2 posent mindre enn tilsvarende periode året før.
Ingen annen bransje i Norge har opplevd kraftigere vekst de siste årene enn sportsbransjen. Nordmenn er verdensmestere i sportsutstyr, sett i forhold til folketallet. Det er blitt en gjenganger i europeisk målestokk at norsk sportsbransje vokser mer enn i andre land. I Norge omsettes det sportsutstyr for tretti prosent mer enn gjennomsnittet i Europa per innbygger!
Andre gang med nedgang
Det er kun en gang tidligere sportsbransjen har meldt om omsetningsnedgang. Det var første kvartal 2014, der nedgangen var på mindre enn en prosent. Første kvartal 2017 viser imidlertid en omsetningsnedgang på 6,2 prosent. SPORT kjenner ikke til de kvartalsvise tallene til de ulike kjedene, men XXL har tidligere meldt at de hadde en vekst på 2,6 prosent, mens den organiske utviklingen ble på minus 9,3 prosent.
- Det er ikke mange andre bransjer som er like opptatt av været enn sportsbransjen, forteller administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. Og nettopp været må ta sin del av «skylden» for det oppsiktsvekkende dårlige salget i sportsbransjen i første kvartal.
Vinteren uteble
- Det sentrale Østlandet er motoren i sportsbransjen og når det verken var kaldt, snø eller is i januar her, så kjøpte heller ikke nordmenn ski, skøyter eller kjelker i like stor grad som når forholdene ligger til rette for nevnte aktiviteter. Behovet for votter, hansker og ullundertøy var mindre enn vanlig. Selv om snøen kom i februar og reddet noe av omsetningen, klarte man ikke å ta igjen tapet for januar. Mars måned bidro ikke i særlig grad til å «redde» første kvartal, sier Hansen videre.
Felleski «redningen»
De nye felleskiene har solgt formidabelt, bedre enn bransjen forutså og har bidratt til godt skisalg tross variabelt skiføre. - Hadde det ikke vært for felleskiene, ville bransjens tall for første kvartal vært vesentlig dårligere, avslutter Trond Evald Hansen