Vil gjøre Rossignol og Dale til verdens største
Publisert: 09.10.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Fra høst- og vinter kolleksjonen 2018/2019 til Rossignol. Bilde: Rossignol.
Oppkjøpsfondet Altor bruker to milliarder kroner på å gjøre Rossignol og Dale of Norway til verdens største vintersportsmerker. Nå flytter de klesproduksjon fra Kina til Dale i Norge.
Tirsdag 9. oktober kunne Dagens
Næringsliv fortelle at Altor, et av verdens mest vellykkede oppkjøpsfond, flytter
Rossignols klesproduksjon fra Kina til Norge.
Da
Altor tok over Rossignol for fem år siden, var målet å styrke
kjernevirksomheten, som er produksjon og salg av ski og støvler. I fjor ble den
norske tekstilbedriften Dale of Norway en del av Rossignol-familien, og dermed
ville Altor utnytte merkevaren til å selge klær.
Fra Kina til Norge
Nå flytter Altor tekstilproduksjonen
fra kontinental-Europa og Kina til Dale utenfor Bergen. Fabrikk og
produksjonsfasilitetene er utvidet og Dale skal dermed også nå strikke for
Rossignol-merkevaren i Norge, melder Dagens Næringsliv.
Vil vokse i Kina
Kinas hovedstad Beijing vil være
vertskap for vinter-OL i 2022. Det er et viktig element for Altor i arbeidet for
å gjør Rossignol mer lønnsom.
De vil ha en del av det enorme markedet som åpner seg når Kina nå satser på å bli verdens største skinasjon. For
å få hjelp til å bygge virksomheten i Kina, solgte de 20 prosent av Rossignol
til en kinesisk investorgruppe, IDG Capital.
Et
par hundre millioner kroner forteller partner Hugo Maurstad at de må putter inn
før de kan regne med en positiv kontantstrøm. Planen er å bygge opp
organisasjonen, bygge de første 20 butikkene og ehandelsplattform, sier Maurstad
til Dagens Næringsliv.
Investeringsmedarbeider i
Altor, Herman Korsgaard, forteller til DN at de trolig vil eie Rossignol og
Dale noen år til. Det har nå eid Rossignol i fem år.
På
grunn av andelen de solgte til Kina ble det attraktivt for dem å eie selskapene
litt lenger enn forventet, men han understreker at fondet ikke er permanente
eiere av noe.