Viking Outdoor Footwear fyller 100 år
Publisert: 17.01.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
RETROMOTE. AW 71-72, topp vintermote fra Viking.
Norske Viking Outdoor Footwear kan i år se tilbake på en 100 år lang historie med produksjon av fottøy, der vektleggingen av kvalitet og innovasjon har blitt stadig sterkere.
En unik
reise
Viking Outdoor Footwear er ett varemerke med
lange tradisjoner. Viking ble grunnlagt 17. januar 1920, da Peter Mathias Røwde etablerte
en gummifabrikk i Askim. I begynnelsen produserte fabrikken kalosjer. Misjonen
deres den gang som i dag er: «å tilrettelegge for og muliggjøre en aktiv
utendørs livsstil».
På
1930-tallet utvidet Viking virksomheten og ble en av Norges største
arbeidsgivere. Etter å ha eksperimentert med bildekk, varmeflasker,
campingmadrasser og andre produkter fant Viking ut at det var fottøy det skulle
satses på.
Full
fart fremover
På
1940-og 50-tallet moderniserte Viking sine produksjonslinjer og etablerte nye
anlegg flere steder i landet – og var dermed klare for det skjellsettende
60-tallet, da man lanserte modeller som Cherrox og turstøvelen Rocky. Disse
modellene ble raskt populære og er i dag for klassikere å regne.
På
1970-tallet, da globaliseringen begynte å skyte fart og Norge ble en
oljenasjon, begynte også Viking å tenke internasjonalt, og
gummistøvelproduksjonen ble flyttet utenlands.
Et
revolusjonerende materiale
I 1992
ble Viking en av de første skoprodusentene som tok i bruk GORE-TEX-membranen. Denne nye teknologien satte en helt ny
standard for hva fottøy skulle kunne yte, og Viking forteller at det ga de muligheter
som drar drar nytte av den dag i dag.
skomodellen Retro Trim, på
lager i uke 23.
De neste
100 årene
Etter
100 år i bransjen er Viking en godt etablert norsk leverandør av fottøy av høy
kvalitet til alle klimatiske forhold.
Viking feirer
milepælen med relansering av en av deres klassikere, skomodellen Retro Trim (på
lager uke 23).
Fabrikk lokaler