Viking Outdoor Footwear fyller 100 år

Publisert: 17.01.2020 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Viking Outdoor Footwear fyller 100 år
RETROMOTE. AW 71-72, topp vintermote fra Viking.

Norske Viking Outdoor Footwear kan i år se tilbake på en 100 år lang historie med produksjon av fottøy, der vektleggingen av kvalitet og innovasjon har blitt stadig sterkere.

En unik reise
Viking Outdoor Footwear er ett varemerke med lange tradisjoner. Viking ble grunnlagt 17. januar 1920, da Peter Mathias Røwde etablerte en gummifabrikk i Askim. I begynnelsen produserte fabrikken kalosjer. Misjonen deres den gang som i dag er: «å tilrettelegge for og muliggjøre en aktiv utendørs livsstil».

På 1930-tallet utvidet Viking virksomheten og ble en av Norges største arbeidsgivere. Etter å ha eksperimentert med bildekk, varmeflasker, campingmadrasser og andre produkter fant Viking ut at det var fottøy det skulle satses på.

Full fart fremover

På 1940-og 50-tallet moderniserte Viking sine produksjonslinjer og etablerte nye anlegg flere steder i landet – og var dermed klare for det skjellsettende 60-tallet, da man lanserte modeller som Cherrox og turstøvelen Rocky. Disse modellene ble raskt populære og er i dag for klassikere å regne.

På 1970-tallet, da globaliseringen begynte å skyte fart og Norge ble en oljenasjon, begynte også Viking å tenke internasjonalt, og gummistøvelproduksjonen ble flyttet utenlands.

Et revolusjonerende materiale

I 1992 ble Viking en av de første skoprodusentene som tok i bruk GORE-TEX-membranen.  Denne nye teknologien satte en helt ny standard for hva fottøy skulle kunne yte, og Viking forteller at det ga de muligheter som drar drar nytte av den dag i dag.
skomodellen Retro Trim, på lager i uke 23.

De neste 100 årene

Etter 100 år i bransjen er Viking en godt etablert norsk leverandør av fottøy av høy kvalitet til alle klimatiske forhold.

Viking feirer milepælen med relansering av en av deres klassikere, skomodellen Retro Trim (på lager uke 23).

Fabrikk lokaler