Verdens første norsk-utviklede racing ski

Publisert: 09.01.2020 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Verdens første norsk-utviklede racing ski
Kravstor. Ole Kristian Furuseth er Stereo Skis viktigste ambassadør.

Etter å ha vært i markedet med bakkeski i et par år, har Jens-Martin Johnsrud daglig leder i norske Stereo Skis, nå utviklet og lansert en modell i racing-segmentet. Modellen er utviklet i samarbeid med Ole Kristian Furuseth og andre alpinister, blant annet Harald Strand Nilsen. Resultatet, modellen RS, er en konkurransedyktig døråpner til et større marked. Stereo Skis er med denne modellen blitt den første norske skiprodusenten som prøver seg i toppsjiktet av alpinskimarkedet.

-På verdensmarkedet for alpinski er cirka 90 prosent av alt som selges bakkeski. Skal man få innpass hos de store forhandlerne sier det seg selv at det er viktig å være representert i dette markedet, sier Johnsrud.

Fra kuriøs til seriøs

Da Stereo Skis flyttet produksjonen sin til Åre for noen år siden, så Johnsrud at det var mulig for dem å utvikle en bakkeski.

-Bakkekjøring var nytt for oss som hadde jobbet med mange testere i frikjøringssegmentet, men vi var heldige og fikk Ole Kristian Furuseth og en rekke andre skikjørere til å teste ut flere prototyper for oss.

Dette ble starten på bakkeski-produksjonen, og det gav Johnsrud tro på at de kunne lage skiene enda bedre.

-Det var mye lettere å få på plass de avgjørende detaljene med produksjon i Sverige. Ski-makerne i Åre forsto hva som skulle til og vi kunne teste prototypene direkte i bakken. Vi har for eksempel brukt en spesiell type gummidemping, som gjør skien enda bedre, og det vekker interesse i butikkene der ute, forteller han.

Kvalitetsstempelet og noe av det som vekker nysgjerrigheten rundt prosjektet Piste RS hos innkjøperne, er at utviklingen har foregått i samarbeide med blant annet Ole Kristian Furuseth.

-Denne skien har gjort at vi har fått innpass i Jennewein sport i St. Anton, det er stort for oss for det er mange som følger deres valg. De var veldig tydelige på at de handler inn på bakgrunn av egenskaper og kvalitet, ikke bare en god historie, forteller Johnsrud.