Vekst i markedet for sportsklær
Publisert: 19.09.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
For første gang på flere år vokste det globale markedet for sportsbrekledning i samme tempo som markedet for sportssko. Dette viser tall for 2018, hentet inn av Sporting Goods Intelligence.
Det globale markedet for salg av sportsbekledning gjennom
sportsbransjen vokste med 9 prosent i 2018. Omregnet i amerikanske dollar er veksten
anslått til en verdi på 89,7 milliarder amerikanske dollar.
I likhet med sportsskomarkedet, økte markedet med 21,5
prosent i Asia-Stillehavsregionen til 20,5 milliarder dollar.
LES OGSÅ: Umettelig marked for sneakers
Det europeiske markedet nest størst
Men i motsetning til sportsskosegmentet, der Asia-Stillehavsregionen
overgikk det Europeiske markedet, forblir Europeiske markedet det nest største
etter USA på sportsklær, med en økning på 9,2 prosent, tilsvarende en verdi på 22,8
milliarder dollar. Dette er medberegnet valutafortjeneste på 5 prosent fra euro
mot dollar og takket være et betydelig salg av fotballtrøyer i forbindelse med FIFA
World Cup. i Nord-Amerika økte med 5,3 prosent til 39,8 milliarder.
Trendy å være sporty
Veksten i markedet for sportsbekledning har som regel ligget
noe under sportsskomarkedet, men fjoråret var et unntak. I 2017 lå veksten på
4,8 prosent, etter flere år med enda lavere vekst, nå er det opp hele 9 prosent.
Den enorme veksten i markedet skyldes i hovedsak den fortsatt voksende
megatrenden «athleisure», som omfatter både sporty klær og sporty sko.
Retrotrend
Ser man på statistikken, finner man hvor den største veksten
stammer fra.
Fila ble den store stjernen i 2018, kolleksjonene i
retrodesign var en fulltreffer. Selskapet økte salget med 148,9 prosent i
segmentet, inkludert omsetningen fra lisensinnehaverne rundt om i verden. Det
største Kinesiske selskapet, Anta Sports Products rapporterte inn en vekst på 64,8
prosent. Selskapene Puma, Patagonia, Li-Ning, Goldwin og Amer Sport rapporterte
en vekst på over 20 prosent. Hanesbrands med Champion, New Balance og Helly
Hansen oppnådde en vekst godt opp på 10-tallet.
De to store
Adidas og Nike fortsatte å styrke sin posisjon globalt etter
World Cupen. Deres aggregerte markedsandeler i sportsbekledningsmarkedet vokste
med 24,5 prosent siste året, fra 23 prosent i 2017. Nike er fremdeles størst
med en markedsandel på 12,9 prosent globalt og 13,1 prosent i USA.