Variert salg blant sportskjedene og butikkene i 2019
Publisert: 21.02.2020
Forfatter: Norsk sportsbransjeforening
LØPETREND. Sportsbutikkene kan melde om godt salg av løpesko, man ser fortsatt salgsvekst av terrengsko. Den virkelig store «snakkisen» er raske løpesko med karbonplate, som gir løpere raskere tider i konkurranser. Disse skomodellene klarer ikke leverandørene å produsere nok av.
Norsk sportsbransje har gjennom 2019 kjempet mot et svært godt 2018 og mange år med eventyrlig vekst. Tallenes tale er klar – for første gang rapporteres det om lavere omsetning iblant sportskjedene, som i 2018 sto for 71 prosent av omsetningen av sportsutstyr i Norge. Sportskjedene viser samlet en omsetningsnedgang på 5,64 prosent i 2019 sammenlignet med 2018.
Svingninger mellom sportskjedene
Sportsbransjen har fått mye
oppmerksomhet det siste året. Særlig har XXL vært i fokus med sviktende
resultater og negative verdiutvikling på Oslo børs. Mens de to største sportskjedene
i Norge, Gresvig og XXL, tapte omsetning sammenlignet med året før, vokste
Sport1, Stadion og Sport Norge. Det er variert salg blant sportskjeder og
sportsbutikker.
Salgsdriverne
Ski, sykkel, joggesko, ullundertøy og andre tekstiler er de store
salgsdriverne i Norsk sportsbransje. Sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge. Mange
melder om godt salg av elsykkel, og vi anslår at det ble solgt cirka 60 000
elsykler i sommer. Dette segmentet vokser. Mange av sportsbutikkene melder om stor
interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Sportsbutikkene
kan melde om godt salg av løpesko, man ser fortsatt salgsvekst av terrengsko. Den
virkelig store «snakkisen» er raske løpesko med karbonplate, som gir løpere
raskere tider i konkurranser. Disse skomodellene klarer ikke leverandørene å
produsere nok av.
Det er jevnt over litt lavere salg i de fleste segmentene gjennom
året. Det er særlig tekstiler som hører vinteren til, som svikter.
Vinteren svikter
Første- og fjerde kvartal
svikter mest for sportskjedene. Første kvartal 2019 kjempet mot et særdeles
godt første kvartal i 2018 (som vokste med nesten 11 prosent mot 2017). I årets
siste kvartal, som er sportsbransjens viktigste, omsatte bransjen mindre enn
året før for andre gang på rad.
I sommerhalvåret, dvs
andre og tredje kvartal, er omsetningsnedgangen mindre. Dette bekrefter at det
selges godt med sykler, løpesko og utstyr for friluftsliv og aktiv fritid.
Detaljhandelen
og markedsandelene i sportsbransjen er i endring.
Sportsbransjen, som all annen detaljhandel, er i stor endring.
Salgsaktører over internett, konseptbutikker og såkalte «outlets» tar markedsandeler
fra det tradisjonelle salget. Selv om omsetningen blant sportskjedene går ned i
2019, står sport, aktiv fritid og friluftsliv svært sterkt blant nordmenn. Det
er ingen andre land i verden der det selges så mye sports- og friluftsutstyr som i
Norge.
For bare fem år siden ble
omsetningen i sportsbransjen beregnet ved at sportskjedene sto for 90 prosent
av omsetningen, mens «andre» sto for 10 prosent. Basert på 2018 omsetningen ble
sportsbransjens totale omsetning beregnet slik. Vi forventer nye endringer for
2019, når året beregnes høsten 2020.
Sportsbransjens
totale omsetning i 2018:
Sportskjedenes
totale omsetningstall i 2019:
Omsetning per kvartal i sportskjedene:
(tall
i tusen)
Kvartal/År |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Endring |
|
1. kvartal
|
2 999,758 |
3 148,703
|
2 960,422
|
3 274,027
|
2 967,755
|
-9,35 %
|
|
2. kvartal |
2 889,648
|
3 104,679 |
3 147,038 |
3 245,760 |
3 187,896 |
-1,78 % |
|
3. kvartal |
3 240,977 |
3 389,521 |
3 525,307 |
3 597,850 |
3 454,523 |
-3,98 % |
|
4. kvartal |
3 671,371 |
3 953,200 |
4 115,166 |
4 100,255 |
3 806,371 |
-7,17 % |
|
Total kjedene |
12 801,754 |
13 596,103 |
13 747,933 |
14 217,892 |
13 416,545 |
-5,64 % |
|
De
største sportskjedene og markedsandel i 2019
XXL er fortsatt den største
sportskjeden i Norge med sine 30,52 prosent markedsandel.
|
2018 |
2019 |
Endringer |
Markedsandel 2019 |
XXL |
4 623 181 |
4 095 697 |
-11,41 %
|
30,52 %
|
G-Sport/G-max/Intersport |
4 169 431 |
3 909 931 |
-6,22 % |
29,14 % |
Sport1 |
2 758 177 |
2 938 327 |
6,53 % |
21,9 % |
Størst
vekst blant sportskjedene i 2019
Sport Norge er den yngste og blant
de minste sportskjedene, og kjeden vokser sterkt. I 2018 vokste kjeden med hele
96,42 prosent og de følger opp med ny sterk vekst, dog vesentlig mindre enn i
2018, på nesten 16 prosent.
|
2018
|
2019 |
Endring i % |
Markedsandel 2019
|
Sport Norge |
228 868 |
256 401 |
15,96 % |
1,98 % |
Sport1 |
2 758 177 |
2 938 327 |
6,53 % |
21,9 % |
Stadion |
1 149 700 |
1 190 100 |
3,51 % |
8,87 % |
|
|
|
|