Vans går så det suser
Publisert: 21.09.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Vans leverte et sterkt andre kvartal, og planlegger for videre global vekst. Foto: Vans.
90-tallets gatemote gjør comeback
Eieren av Vans, VF Corporations, forventer at salgstallene fra deres største merkevare, skal vokse fra tre milliarder
dollar i år til fem milliarder dollar i løpet av 5 år.
I løpet av andre kvartal økte Vans sin totale omsetning med 35 prosent, og økte salget i Europa med 23 prosent.
VFCs øverste leder Steve Rendle, kunne dermed fortelle sine investorer under et møte tidligere i sommer, at de ligger godt i forkant av langtidsplanen
om å utvide både distribusjonskanalene og produktgruppene.
VFC forventer en vekst i alle produktgrupper og i alle
salgskanaler. Men som de fleste andre i bransjen opplever de at mer og mer av
salget foregår gjennom de digitale kanalene. Så med en beregnet årlig vekst på 30-35 prosent, vil
det være den største kanalen i 2023.
Full fart i Norge
Dayone as er distributør av Vans i Norge, og har i mange år hatt
god vekst med de kjente skoene fra California. Men, salgssjefen for Vans i
Norge, Bjørn-Aage Henriksen, forteller at det også er en voldsom vekst i salget
av klær og tilbehør for både herre, dame og barn.
-En av styrkene våre er at vi har ulike kolleksjoner for de
mange ulike segmentene i markedet, forteller Henriksen. Vi har en veldig sterk
distribusjon med mange flinke aktører i bransjen.
Vans har noe salg i Norge i dag gjennom sportsforhandlere,
men de største salgskanalene er butikker som spesialiserer seg på action sport,
mote, livsstil og sko.