Unge vil leie fremfor å eie
Publisert: 06.02.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Hele en av fire unge ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe. Det er også blant dem under 30 år at flest ønsker å leie klær i stedet for å kjøpe. Viser en undersøkelse fra Klarna.
– Dette er en stor internasjonal trend som for alvor er i ferd
med å innta Norge. Det ser vi klart hos en rekke av våre nettbutikker. De unge
ønsker å leie, både fordi det kan være smartere rent økonomisk, men de ønsker
også å være bærekraftige samtidig som de har det siste innenfor både mote og
sportsutstyr, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Ifølge den representative undersøkelsen som Klarna har fått
utført, sier hele 23 prosent av de spurte under 30 år at de ønsker å leie
sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe det. For hele befolkningen sett under
ett uttrykker 14 prosent et slikt ønske.
Stor interesse for leie av parkdresser og turutstyr
Bergans som tester utleie av både
parkdresser, telt, klær og annet friluftsutstyr, har stor tro på at denne
trenden vil vokse seg sterkere.
– Da vi la ut en Facebook-post for å få familier til å
delta i et pilotprosjekt for abonnement på parkdresser, fikk vi mer enn 2000
henvendelser. Vi har også hatt en del interesse for leie av teltutstyr,
ryggsekker, klær og sko som vi tilbyr i våre flaggskipbutikker i Oslo og
Tromsø. Å leie i stedet for å eie er en helt klar trend innenfor vår kategori,
sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.
Bergans jobber også med å kunne tilby sine kunder muligheten for
å leie også på nett.
– Kunder som leier hos oss gjør dette både
fordi de tenker bærekraft, men også fordi det er praktisk samt at det er
god økonomi i det. I stedet for å kjøpe seg et fullt sett med turutstyr og klær
til den ene årlige fjellturen, kan du leie det. Alternativet er ofte å kjøpe
billigere utstyr som kan forringe hele naturopplevelsen, sier Bergans
bærekraftsansvarlige.
Annenhåndsmarkedet øker
Stadig flere aktører i sportsbransjen tester ut
mulighetene utleiemarkedet. Men det er også flere initiativ for å ta større kontroll over eget annenhåndsmarked.
I dag åpnet dørene
til en Houdini Reuse pop-up. Denne butikken ligger i Stockholm, men gjenbruksavdelinger finnes i flere av Houdinis egne merkevarebutikker, også i butikken i Oslo.
Houdini oppfordrer kundene til å doble
levetiden til plaggene de kjøper. Ved at Houdini kan velge ut og stelle med
plaggene, får de presentert plaggene slik de ønsker i annenhåndsmarkedet. De har
dermed større kontroll på merkevaren, selv om deres hovedmisjon er at den
doble levetiden vil redusere miljøinnvirkning med 49 prosent - et tall basert på en
rapport fra svenske Mistra future fashion.
«Ved
å gi noen andre muligheten til å bruke en kassert, men fortsatt fullt funksjonelt
plagg, kan vi gi flere mennesker tilgang til bra produkter, samtidig som vi
gjør planeten en tjeneste ved å redusere behovet for å produsere nye plagg.»
uttrykker selskapet under lanseringen.