Toppturinteressen fortsetter å øke
Publisert: 14.01.2020
OPP. Forrige vintersesong var markedet på ca 18.000 par topptur ski og bindinger, tilsvarende ca. 1 av 3 voksenski i alpinsegmentet. Foto: Finor.
Topptur er det segmentet som vokser desidert mest i Norge for tiden.
Folk vil ut av de preparerte løypene og undersøkelser viser at det er ny turglede og de gode naturopplevelsene som motiverer aller mest. Flere og flere vil ut, opp og ned på ski og aller helst for egen maskin.
-Det er ingen tvil om at topptur fortsatt er det mest
omtalte alpinsegmentet. Salget øker jevnt og trutt, og vi ser at stadig nye
brukere rekrutteres. Mange av de som starter med toppturer nå, har ikke noe
særlig alpinski bakgrunn. Dette er gjerne folk som har gått på fjellski, og som
vil ferdes i bratt terreng på en tryggere måte. Men vi ser også at mange av de som
er vant til å gå i fjellet om sommeren, nå også vil ut om vinteren, sier Erlend
Dannatt, markedssjef i Tendenzer.
Det er vanskelig å finne god statistikk på segmentet, men
markedet i 18/19 sesongen i Norge var på ca 18.000 par topptur ski og bindinger,
noe som tilsvarer ca. 1 av 3 voksenski i alpinsegmentet.
Hva er det som skiller toppturski fra vanlige alpin- og fjellski?
-Det vanligste utstyret er ski mellom 88mm og 98mm
midtbredde. Dette er ski som fungerer godt til allroundbruk. 88 mm til de som
er like opptatt av turen opp, som turen ned, 98mm til de som legger litt mer
vekt på kjøreegenskaper, forteller Dannatt. Vi ser at mange med
frikjøringsbakgrunn velger lette frikjøringsski med bredde på 95-110mm. Dette
er litt tyngre utstyr, men gir vesentlig bedre stabilitet, flyt og kontroll.
Det finnes også egne bindinger som tåler mer trøkk i kjøringen.
I alpinsegmentet hos Fischer er det også rando og topptur
som har økt mest.
-Vi
ser også at frikjøring øker like mye. Fischer har økt utvalget i dette segmentet
og vi har fått flere som vil selge og ikke minst flere som vil kjøpe varene her
i Norge, sier Alf Roger Holme Markedssjef i Finor.
Moderate
beregninger gjort av bransjen selv viser at toppturmarkedet i Norge ligger på
ca. 100 millioner kroner, omtrent 30 prosent av totalmarkedet innen alpint.
Det skjer mye i topptursegmentet og innovasjoner blir bare
viktigere og viktigere for de som vil henge med i markedet. Vi vil ta personlig
tilpasning av alpinutstyr til et nytt nivå, sier Fredrik Mandt, Merkevaresjef
for Atomic i Europa.
Atomics nyvinninger går i stor grad ut på å gjøre det nye
utstyret enklere å tilpasse den enkelte skikjørers behov.
Undersøkelse om toppturvaner
Atomic har gjennomført en undersøkelse om folks
toppturvaner.
Svarresultatene for det norske markedet er relativt likt som
for resten av Europa. Hovedfunnene viser at de aller fleste som går på topptur,
ønsker en balanse mellom vekt og ytelse når det kommer til utstyrsvalget.
På spørsmålet om hva som motiverer aller mest ved å drive
med touring i Norge, har flest svart at det er det sosiale og naturopplevelsene
som er de sterkeste driverne.
Flest ønsker god balanse mellom vekt og ytelse.
17 prosent har svart at de driver med randonee/Skimo.
I denne kategorien finner man gramjegerne som er på jakt etter det letteste
utstyret på markedet, forklarer Mandt.
77 prosent definerer seg i gruppen som vil ha
semi-lett utstyr. Det er folk som vil ha en god balanse mellom vekt og ytelse.
Ikke for tungt å gå opp, og gode kjøreegenskaper ned fjellet.
24 prosent har krysset av for freeride. Her er
hovedfokus maksimal ytelse på turen ned.
741 personer
i Norge har svart på undersøkelsen, og det har vært mulig å krysse av for flere
enn et alternativ.
Et annet gledelig funn for bransjen er at 67 prosent av de
spurte i undersøkelsen svarte at de planlegger å kjøpe touringski eller støvler
i løpet av de neste 24 månedene, sier Mandt.