Tendenzer goes fashion

Publisert: 29.09.2015 Forfatter: Morten Dahl
Tendenzer goes fashion
«MOTEKONGE»: Lars Olav Kronstad og Tendenzer satser nå også på mote – for å ha flere bein å stå på. Blant de 11 nye motemerkene han nå har fått agentavtale på, er St. Barth. FOTO: MORTEN DAHL

Tendenzer har spesialisert seg på merkevarebygging. Nå utvider de plattformen til tekstil for å stå enda bedre rustet til å gi begge bransjer merkevarer det er lett å tjene penger på

- Hos oss er ingen ting tilfeldig og i vår langsiktige strategi inngår det å gjøre selskapet enda mer robust for å fortsette som en av bransjens ledende samarbeidspartnere, sier Lars Olav Kronstad som eier Tendenzer.

 

Opprettholde servicegraden

- Det er tøft i sportsbransjen. Det vet vi som jobber intenst med sport hver dag. Merkevarene søker volum, pris har mange steder blitt viktigere enn fagkompetanse og marginene er under press. Dessuten har vår norske krone svekket seg, noe som enten betyr tap i vårt ledd, eller høyere priser til forbruker, sier Kronstad.

Også i Tendenzer må de forholde seg til bransjen slik den har blitt. Samtidig stritter de i mot utviklingen ved å kjempe for noen av sportsbransjens særegenheter. Servicegrad som overstiger forventningene er en målsetning som står sentralt i alt selskapet gjør.

- Bransjen trenger merkevarer med noen grad av selektivitet. Og så trenger vi markedsføring som gjør det mulig å opprettholde fornuftige marginer og redusere antallet enheter som må dumpes på salg. Vi må derfor representere smarte leverandører som lar oss styre satsingen i Norge i praksis. Gode eksempler på at vi lykkes viser vi særlig i alpinbransjen. Völkl er kvalitet som kundene etterspør, og ingen prisfighter, trekker han frem.

Det er flere grunner til at selskapet, etter lengre tids planlegging, fra august i år også er operative i klesbransjen. Kronstad trekker blant annet frem at det blir flere omsetningskroner å fordele kostnadene på. Dermed kan man faktisk forsterke for eksempel BackOffice, bruke kvadratmeter mer effektivt og satse på fagkompetanse både i innkjøp, salgskorps og avansert markedsføring.

 

Går ikke dårlig

Han understreker at det ikke går dårlig for dem i sportsbransjen – i år kommer Tendenzer til å nærme seg 80 millioner kroner i omsetning – og sitte igjen med en fornuftig gevinst. Hvor god bunnlinjen blir, avhenger mye av hvordan dollar- og Eurokursen utvikler seg videre.

11 merker, for det meste italienske high-end-merker, har fått plass i Tendenzers nysatsing. For et av merkene – Cederico – har selskapet gått inn på eiersiden ved siden av utvikleren.

I tillegg til Cederico, er det Invicta, Reign jeans, Tramarossa jeans, Wright, Jay Color, Nolite, Jetset, St. Barth, P448 og Najpipiri bager og sekker, som Tendenzer nå har fått under sine vinger.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 6 – som er ute i disse dager.

 

Kalender

Annonse