Tapte 613 millioner kroner i fjor
Publisert: 29.03.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Gresvig styrker satsingen på outlet-segmentet.
Sportsgiganten Gresvig fikk et resultat før skatt på minus 613 millioner kroner i fjor. I 2017 gikk Gresvig til sammenligning i underskudd med 194 millioner kroner.
Investeringsselskapet O.N. Sunde AS som blant annet eier sportsutstyrskjeden
Gresvig, hadde et blandet år i 2018. Årsaken er den kostbare oppryddingen i
Gresvig. Selv om sportskjeden snudde omsetningsfall til vekst, preges Gresvig
fremdeles av store omstillingskostnader.
– Omstillingen i Gresvig har helt klart vært tyngre og
tatt lengre tid enn vi hadde trodd, men vi er en langsiktig eier i våre
virksomheter, og vi har stor tro på at den strategien som nå følges og det gode
arbeidet som legges ned, gradvis vil gi resultater. Det er verdt å merke seg at
både totalmarkedet og Gresvig vokste i fjor, så potensialet er helt klart til
stede, sier Alexander Sunde, administrerende direktør i O.N. Sunde as.
Sportsbransjen har vært gjennom store endringer de senere
årene, noe som har medført betydelige omstillingskostnader for Gresvig i 2018. Sportskjeden
har blant annet nedskrevet varelager og gjort ekstraordinære realiseringer i
2018, samt bygd opp en ny netthandelsløsning. Resultat for 2019 forventes å bli
vesentlig bedre enn i 2018, men den fulle effekten av endringene vil i større
grad vise seg i 2020, påpeker O.N. Sunde.
– Omsetningsmessig ble 2018 på nivå med markedsveksten,
men vi har stort potensial for økt netthandel. Resultatmessig er Gresvigs tall
preget av en omfattende opprydding. Det dreier seg om rydding i varelager og
husleiekontrakter, etablering av en ny outlet-virksomhet og innføring av en ny
netthandelsløsning mot slutten av året, sier Lars Kristian Lindberg,
administrerende direktør i Gresvig.
Resultat-smell for Sunde
Konsernet O.N. Sunde hadde driftsinntekter på 14.160
millioner kroner i 2018, en økning fra 13.472 millioner kroner i 2017.
Driftsresultatet ble 452 millioner kroner, mot 970 millioner året før, mens
resultat før skatt ble 113 millioner kroner, mot 545 millioner året før.
Lars Kristian Lindberg, Administrerende direktør i Gresvig.Resultatsvekkelsen skyldes i all hovedsak utviklingen i
Gresvig, hvor regnskapet for 2018 preges av ekstraordinære
omstillingskostnader.
– Det er gjort, og det gjøres, store endringer i
Gresvig. Vi fortsetter rendyrkingen av kjedekonseptene ved at vi nå slår sammen G-SPORT og G-MAX til et
tydeligere kjedekonsept under felles navn og logo; G-SPORT. Vi styrker
satsingen på outlet-segmentet og har etablert det som skal bli bransjens råeste
fordelsprogram. Selskapet er nå mye bedre rigget for å ta del i et voksende
marked for sport og fritid.
Vi ser nå fremover, og i det arbeidet setter jeg stor pris
på støtten fra O.N. Sunde som en langsiktig eier i Gresvig, sier Linberg.