Sykkelsatsingen skaper vekst i Trysil
Publisert: 29.05.2019
Johan Söderlund, sommeransvarlig i Trysilguidene, forteller at de har merket ringvirkninger av sykkelsatsingen. Flere gjester til Trysil om sommeren gjorde at de turte å gjøre deres hittil største investering, klatreparken Høyt & Lavt Trysil, som åpnet i 2016. Den har de investert totalt 8 millioner kroner i. Trysilguidene har hatt en stor økning i antall helårsansatte. I sommer er det omtrent 30 ansatte, som jobber som sykkelguide- og instruktører, med elveaktiviteter, i klatreparken osv. Foto:
Sykkelsatsingen i Trysil startet i 2014 og siden 2016 har det vært befolkningsvekst hvert eneste år. I en ny rapport fra Telemarksforskning ser man en klar sammenheng mellom sykkelsatsingen og veksten i antall arbeidsplasser.
Hedmark fylkeskommune har vært sentral i finansieringen av
sykkelsatsingen i Trysil, og har også̊ bidratt i flere stedsutviklings- og
reiselivsprosjekter i kommunen. - Dette er et prosjekt som er et godt eksempel på
offentlig-privat samarbeid der våre virkemidler utløser virkemidler fra både
Trysil kommune og næringslivet. Vi har blant annet bevilget fire millioner til
Trysils satsing på stisykling, forteller fylkesråd Thomas Breen, som bestilte
denne evalueringen av sykkelsatsingen i Trysil fra Telemarksforskning.
Positivt skifte
Resultatene fra rapporten ble presentert i Trysil mandag
formiddag av en fornøyd fylkesråd.
- Hovedkonklusjonen fra rapporten er at det har skjedd et
positivt skifte i arbeidsplassutviklingen i Trysil de siste tre årene. Dette
har bidratt vesentlig til bedre flyttetall og befolkningsutvikling, forteller
Breen.
Fylkesrådsleder Per-Gunnar Sveen legger til at det er svært
gledelig å se satsingen gir resultater.
- Ofte tar det tid før vi ser resultater, men dette er et
prosjekt som raskt har gitt positive effekter og der vi ser at i fellesskap kan
vi bidra til vekst og utvikling. Det at det nå legges til rette for flere
helårsarbeidsplasser ser ut til å være nøkkelen til både økt befolkningstall og
vekst for næringslivet, sier Sveen.
Sykkelprosjektet skaper optimisme i andre næringer
Trysil har hatt en god omsetningsvekst i besøksnæringene;
bransjene aktivitet, overnatting og servering har en vekst i omsetningen på om
lag 50 prosent, mens handel har cirka fem prosent, noe som er mye. Det har vært
en økning i kommersielle gjestedøgn på 80 prosent, eller litt i underkant av
50.000 i antall, fra 2013 – 2018. Sammenlignet med ni andre kommuner som er
store vinterdestinasjoner, har Trysil samlet sett mest positiv utvikling.
- Sykkelsatsingen i Trysil har vært en stor suksess, sier
Breen. - Jeg tør påstå at satsningen også har skapt en optimisme til å
investere i andre aktiviteter. I tillegg ser vi at det er en vekst i flere
bransjer, som for eksempel i bygg- og anleggsbransjen.
Nettopp det skyldes felles retning og tett samarbeid, mener
Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.
- I 2012 vedtok vi en felles reiselivsstrategi, som nettopp
løfter frem fellesprosjekter som idrett- og sykkelsatsingen, samt målsettingen
om å øke den lokale verdiskapingen i hytteutviklingen og heve bevisstheten om å
bruke lokal arbeidskraft. Det er gledelig å se at felles innsats gir
resultater, sier Lohne.
Fortsetter sykkelutviklingen
Rapporten understreker at hvis Trysil skal lykkes med videre
vekst med sykkel som utviklingsmotor, blir det viktig å fornye seg og stadig
kunne tilby nye attraksjoner, slik at omdømmet som sykkeldestinasjon nummer 1
opprettholdes.
- Vi må ikke tro vi er ferdig nå, påpeker Lohne. - Dette er
bare starten. Skal vi nå de målene vi har satt og skape flere helårs
arbeidsplasser og økt tilflytting, må vi fortsette sykkelutviklingen. Det er
mange destinasjoner i Skandinavia som har startet liknende prosjekter. Vi må
gire opp og sikre at vi opprettholder vår lederposisjon. Nå har vi et veldig
godt utgangspunkt til å klare det.
Foto: Jonas Hasselgren
Fakta om stisykkelprosjektet
Destinasjon Trysil og samarbeidende aktører utviklet i 2013
en masterplan for stisykling i Trysil. Prosjektet fikk navnet Trysil Bike
Arena. Planen ble utarbeidet i samarbeid med franske Bike Solutions, et av de
ledende konsulentselskapene innen stisykling i Europa. Utviklingen av
stisykkeltilbudet er fyrtårnet og reiseanledningen Trysil har manglet om
sommeren og høsten. Totalt skisserer masterplanen en utbygging med en kostnadsramme
på 25 millioner kroner. Vi har pr. nå investert for 19 millioner kroner i
stisykkelprosjektet. Satsningen er beregnet å gi mellom 50-100 000 nye
kommersielle gjestedøgn, som gir effekter i form av omsetning på 40-80
millioner kroner og 40-80 nye årsverk.