Swix kjøper Hard Rocx

Publisert: 09.12.2015 Forfatter: Morten Dahl
HELÅRSLEVERANDØR: - Med oppkjøpet av Hard Rocx står vi sterkere rustet som helårsleverandør, sier Ulf Bjerknes, adm. dir i Swix (t.v). Daglig leder i Hard Rocx, Steinar Trygve L. Karlsen sier at han ikke var «på selger’n» da Swix tok kontakt. (FOTO: MORTEN DAHL)

Swix Sport AS har inngått avtale med eierne i Hard Rocx AS, om kjøp av 100 prosent av aksjene i selskapet. Avtalen vil være effektiv fra 1. januar 2016. Hard Rocx ønsker med salget å sikre sykkelmerket en ny spennende fremtid.

- Vi er meget fornøyd med å ha kommet til enighet med Hard Rocx-eierne. Vi mener at Hard Rocx er Norges klart beste MTB-brand både når det gjelder kvalitet og performance. Deres ledende stilling mot Birken-segmentet innen sykkel, er perfekt for Swix. Der finner en også våre kjernekunder. Oppkjøpet av Hard Rocx er en del av vår visjon om å gjøre Swix som merkevare en ledende aktør på alle årstider. Vår merkevarestyrke, kunnskap om material-teknologi og sterke distribusjonsapparat, sammen med Hard Rocx’ unike kompetanse på MTB-sykkel og deres HR Electric-satsing, er en perfekt match for oss, sier Ulf Bjerknes, adm.dir. i Swix Sport AS.
OPPKJØP: Swix Sport har kjøpt Hard Rocx, og Hard Rocx blir dermed et eget datterselskap i Swix-gruppen. (FOTO: HARD ROCX

 

Det var Swix som kontaktet Hard Rocx, som har sitt hovedsete i Asker og etter en sterk overveielse valgte eier og adm. dir.  Steinar Trygve Liljedahl Karlsen å gå i dialog med Swix om et mulig oppkjøp.

Swix ville kjøpe

- Det har gått relativt raskt, og vi har funnet en god tone og forståelse for hverandres ståsteder og hvordan ivareta Hard Rocx som merkevare også i framtiden. Våre kunder kommer ikke til å merke noen stor forskjell, bortsett fra at vi trolig kommer til å bli å finne i flere spesialbutikker, samt flere og bedre tilbud enn i dag. Swix har et stort salgsapparat som kan hjelpe oss med dette, sier Liljedahl Karlsen.

 

Unik mulighet

I dag jobber det fem ansatte ved Hard Rocx hvorav to er selgere. Med Swix på laget blir det opp mot 20 selgere som skal jobbe med merkevaren i Norge og Sverige.

-Vi føler ikke at vi blir slukt inn i et større system, men at vi får en unik mulighet til å videreutvikle merkevaren slik vi vil. I første omgang skal Hard Rocx fortsatt bestå som egen merkevare, men etter hvert vil  Swix-navnet også komme på syklene. Men det har vært viktig for oss at Hard Rocx fortsatt skal bestå som merkevarenavn, sier Liljedahl Karlsen, som sier at han ikke var på «selger’n» da Swix tok kontakt. Han hadde planer om å drive Hard Rocx i flere år til. Hard Rocx omsetter for om lag 40 millioner kroner og har hatt en solid økonomi i flere år. Sammen med Scott er de størst i Birken-segmentet, og det er også her de har fått et solid fotfeste.

 

Solid eier

-Det føles godt å ha en økonomisk og strategisk sterk eier. Vi føler også at vi er god match med Swix i forhold til begges ledende stilling mot Birken-segmentet, sommer og vinter sier Karlsen, videre. Han selger seg ut av selskapet sammen med Lasse Mjerskaug og Simen Langeland.

- Det norske markedet vil merke at Swix og Hard Rocx slår seg sammen for å satse på sykler. Hard Rocx vil ikke i 2016 endre utseende, men vi planlegger å få Swix inn på sykkelen fra sommer 2017. Videre planlegger vi sammen med Hard Rocx allerede i 2017 flere spennende lanseringer både mot MTB-segmentet og innen el-sykler. I årene fremover vil også Swix’ øvrige sommerkolleksjoner merke at Swix nå er på sykkel. Dagens Hard Rocx-distributører trenger heller ikke bekymre seg for om vi skal vanne ut den gode distribusjonsmodellen som er utviklet av Hard Rocx. Vi ønsker å opprettholde en eksklusiv distribusjon og de butikker i Norge som satser på våre sykler vil garantert ikke angre på det. Hard Rocx vil også om kort tid bli lansert i Sverige, sier Ulf Bjerknes.

 

Sommer og vinter

Bjørn Håkenrud, ansvarlig for Skandinavia hos Swix, vil få hovedansvaret for å implementere Hard Rocx inn i selskapet, og han sier at Swix racingbutikker vil få et nytt tilskudd på sommerstid som de ikke har hatt tidligere ved at Swix nå framstår som en totalleverandør både på vinteren og sommeren innen de segmenter de ønsker å være i.

- Overtakelsen betyr at våre Swix-selgere kommer til også å selge Hard Rocx’ sykler. Det burde ikke by på de store problemene da de fleste av våre ansatte er ivrige syklister og sykler Birken jevnlig. At mange i tillegg benytter Hard Rocx sier vel sitt om merkevarens styrke inn mot denne typen ritt, sier Håkenrud.

 

Ingen kjedeavtaler

Liljedahl Karlsen sier at han og Dag Johsen kommer til å lære opp de nye selgerne, og ser ikke noe problem i dette. Han ser kun fordeler ved at Hard Rocx får en bredere distribusjon uten å gå på kant med hva merkevaren står for i dag.

- Men som i dag har vi ingen umiddelbare planer om å gå inn på kjedeavtaler. Det har vært og vil være vår filosofi også i framtiden og målet er å holde på den filosofien så lenge det lar seg gjøre, sier Liljedahl Karlsen.

Kalender

Annonse