Swix holder koken på toppen

Publisert: 16.12.2015 Forfatter: Morten Dahl
Swix holder koken på toppen
GODT ÅR: 2015 er et godt år for Ulf Bjerknes og Swix Sport. Tidligere i år åpnet han det nye Swix-bygget utenfor Lillehammer, og nå er det altså klart at Swix for andre år på rad vinner Leverandørtesten. Ikke rart at Bjerknes smiler. FOTO: MORTEN DAHL

For andre år på rad inntar Swix topplasseringen på Leverandørtesten. – Vi er nok mer glade for å gjøre det godt på denne testen enn det resten av bransjen kanskje er klar over, sier adm. dir. i Swix Sport, Ulf Bjerknes.

Ulf Bjerknes er ikke ukjent med å innta topp-plasseringen på SPORTs Leverandørtest. Da han var adm. dir. i Rottefella, var det nærmest normalt at bindingdsprodusenten på Hurum toppet listen over de 50 beste leverandørene. I fjor inntok Swix Sport for første gang førsteplassen på tilsvarende liste, og leverandøren gjentar bedriften i år igjen.
GLADE: En gjeng glade Mizuno-ansatte med daglig leder Børge Wetteland i front for å ha havnet på fjerde-plass på Leverandørtesten som ny leverandør. FOTO: MORTEN DAHL

 

- Dette er bare helt fantastisk. Vi er like glad i år som i fjor over å vinne Leverandørtesten. Dette betyr så utrolig mye for oss, og vi bruker den internt for alt det den er verd. Både som en inspirator og som et verktøy til å bli bedre, sier Ulf Bjerknes, adm. dir. i Swix. Han mener Leverandørtesten er et godt verktøy for å måle det en leverandør gjør - og der man ikke bare ser på økonomisk utvikling.

Fantastisk

Swix’ totalscore ble denne gang 18,04. Det er ganske mye bedre enn fjorårets 17,62. Avstanden ned til nummer 2 er som forrige gang, men da var det Norrøna som hadde inntatt sølvplassen, I år er det Devold som har klatret opp til andre-plass fra en niende-plass i fjor.

 

Tatt flere grep

- Vi har gjort flere organisatoriske grep som gjør at vi også i år kommer godt ut på Leverandørtesten. Blant annet har vi styrket markedsavdelingen og etablert en egen «operation unit» som kun jobber med produksjonsplanlegging og logistikk. I tillegg planlegger vi å automatisere bestilling ut mot butikk og gjøre hverdagen deres bedre mot oss nå fremover, sier Bjerknes videre. Han mener at de som bruker Leverandørtesten aktivt også kommer til å gjøre det bra på testen når den presenteres.

 

Ny inn på fjerde-plass

Det er ytterst sjelden at en nykommer hopper rett inn på Topp 10 på Leverandørtesten. Men slik er tilfellet for Mizuno Norge denne gang.

Mizuno Norge er en ganske nyetablert leverandør etter at merkevaren i svært mange år har ligget under Scan Trades vinger. Men fra 1. april i år ble den japanske merkevaren et eget selskap i Norge og Norden, og i løpet av de seks månedene som har gått, må daglig leder Børge Wetteland og de andre ha gjort noe veldig smart, fordi Mizuno Norge spretter rett inn på sjette-plass på årets Leverandørtest.

 

Bedre enn forventet

- Dette var moro, og langt over det vi hadde forventet. Det har vært mye armer og bein i etableringsfasen av det nye selskapet, men vi har hele tiden forsøkt å ha fokus på ryddighet og ha kunden i fokus. Med resultatet i Leverandørtesten ser vi ut til å ha lykkes ganske godt med det, smiler en strålende fornøyd daglig leder, Børge Wetteland.

 

Les alt om Leverandørtesten i SPORT nr 8 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse