Swix Gruppen blir Brav

Publisert: 12.06.2018 Forfatter: SPORT
Swix Gruppen blir Brav
Swix Sport Gruppen skifter navn til Brav.Her er adm. dir. Tomas Holmestad med den nye logoen. FOTO: SWIX

Swix Sport Gruppen endrer navn – og blir til Brav. Navneendringen markerer at selskapet har utviklet seg til et merkevarehus med en rekke unike merkevarer med en samlet omsetning på over en milliard. Markedet utenfor Norge representerer halvparten av selskapets omsetning.

Swix ble stiftet i 1946. Selskapet startet som en pioner innen skismøring, men har i sin stolte historie stadig gått inn i nye kategorier. Etter at Ferd kjøpte selskapet i 1978 har veksten fortsatt. Selskapet har kjøpt flere andre merkevarer og blitt til Swix Sport Gruppen. Selskapet eier i dag merkevarene Swix, Lundhags, Toko, Ulvang, Helsport, Hard Rocx, Skisporet og Original. Selskapet har egeneide datterselskap i åtte land og merkevarene distribueres i over 30 land.


- Neste naturlig steg
I dag markerer en ny milepæl i selskapets historie – da selskapet bytter navn til Brav.

- Dette er det naturlige neste steget for oss. Vi er et merkevarehus, som skal utvikle og dyrke flere merkevarer. Da er det naturlig at vi har ett navn som ikke er det samme som en av merkevarene. I tillegg trenger vi et sett med verdier og mål som binder oss sammen på tvers, sier administrerende direktør i Brav, Tomas Holmestad.

Han understreker at dette ikke er slutten for Swix.

- På ingen måte, Swix og de andre merkevarene skal bestå og dyrkes mot forbrukerne– sterkere enn noen sinne. Brav er konsernet som eier merkevarene, og vil bli mest synlig i bransjesammenheng.


Skapt av de ansatte

Navnet Brav kommer sammen med en ny verdiplattform som selskapet har jobbet med gjennom hele vinteren og våren. Alle de over 300 ansatte globalt har blitt involvert gjennom en digital involvering, og en arbeidsgruppe har bearbeidet forslag og innspill. Ferd eier og styremedlem i Brav, Johan H. Andresen, har vært blant deltagerne i arbeidsgruppen.

- Vi fikk inn over 100 forslag til navn, og endte på Brav. Den norske betydningen av Brav er modig eller rettskaffen. Ordet handler om mot, gjerne med en undertone av eventyrlyst. Den danske ordbokens beskrivelse treffer egentlig innertier på det vi skal være; «preget av handlekraft, mot, utholdenhet og hederlighet.», forteller Holmestad.

Brav får en grafisk profil utviklet av Ferskvann. I logotypografien er det lagt inn et enkelt symbol i bokstaven «A». Symbolet representerer et fjell som speiles i vannet, og samtidig en kompassnål – en veiviser.

-Brav skal samle og gi retning til alle merkevarene vi favner, slår Holmestad fast.


«Gjør drømmer til minner»

«Gjør drømmer til minner» er den nye visjonen til Brav. Den oppsummerer en verdiplattform som gir selskapet et nytt felles verdisett og målsetninger.

- Den oppsummerer perfekt hva vi skal strekke oss for å være, på tvers av merkevarer og som arbeidsgiver. Vi skal levere turglede til familier som skal forme aktive opplevelser til varige minner. Vi skal stimulere miljøet som løfter arbeidskamerater mot toppen av yrkeskarrieren. Vi skal være den uunnværlige reisekameraten til eventyreren på vei mot ekspedisjonsmålet. Vi skal bety den lille forskjellen for toppidrettsutøveren som kjemper om olympisk gull, sier Holmestad – og slår fast at  minner gjør oss til de vi er.



Kalender

Annonse