Suksess med markedsføringen
Publisert: 14.09.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Colin Kaepernick i markedsføring for Nike.
Nike skapte enorme reaksjoner i forrige uke da de igjen løftet frem NFL-quarterback Colin Kaepernick i sine markedsføringskampanjer. Så langt er det en suksess.
Mange har vært spente på om de negative motkampanjene ville skade Nike.
For kampanjer som #Nikeboycott og #JustBurnIT blusset opp igjen i sosiale
medier på grunn av samarbeidet med Kaepernick. I følge det amerikanske
analysebyrået Edison Trend, målte man en salgsøkning på 31 prosent fra 2.
september til 6. september; Fra dagen annonsene ble sluppet, til åpningsdagen
av NFL. Til sammenligning hadde de en nedgang på 17 prosent samme periode året
før.
Dette er saken
Som en del av annonsekampanjen for 30-års jubileet til «Just do
it»-slagordet, slapp Colin Kaepernick et innslag på sosiale medier der han
oppfordret folk til å «Believe in something. Even if it means sacrificing
everything», tro på noe, selv om det betyr å ofre alt. Videoen ble sluppet like
før åpningen av den amerikanske fotballsesongen NFL, og mange reagerte sterkt
på at Nike med dette hyllet ham for den utradisjonelle måten å fremme
kampsakene sine på. For to år siden skapte han overskrifter da han i forkant av
en kamp knelte under den amerikanske nasjonalsangen for å sette søkelyset
på sosial og rasebetinget urettferdighet i USA. Noen mente han med den gesten
mer enn noe annet hånet både det amerikanske flagget og militæret.
Selveste Donald Trump har også uttalt at han mener det er en uklok
handling, men Nike skjelver ikke i buksene av den grunn. De står fast ved sin
kampanje som skal være en feiring av noen av verdens mest inspirerende
idrettsutøvere, de som har jaget drømmen uansett hindringer eller resultat.