Sterk adidas-avslutning i Vest-Europa

Publisert: 18.03.2016 Forfatter: Morten Dahl
Sterk adidas-avslutning i Vest-Europa
SOLID INNSPURT: adidas group avsluttet fjoråret svært godt – spesielt i Vest-Europa – og mye av den store økningen sto adidas originals for.

adidas group fortsetter å gjøre det bra på verdensbasis, og spesielt i Vest-Europa. I fjerde kvartal i fjor økte omsetningen i Vest-Europa med 29,9 prosent.

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI), som melder om at den tyske sportsgiganten blomstrer, særlig i Europa. Det totale salget for adidas group i fjerde kvartal i fjor hadde en økning på 15,4 prosent og endte dermed på 4,167 millioner Euro. adidas-merkevaren alene økte ennå mer – med 18,4 prosent. Og økningen for de tyske stripene var altså størst i Vest-Europa, der adidas som merkevare økte med 31 prosent, mens det tilsvarende tallet for Nord-Amerika var på 12 prosent.

 

Svakere for Reebok og Taylor Made

adidas-sjef Herbert Hainer sier at mye av økningen kommer fra adidas originals, og at salget av dette økte med 45 prosent.

For de andre merkevarene i adidas group gikk det ikke så bra. Reebok økte med 5,4 prosent til tross for en nedgang i Nord-Amerika. Taylor Made adidas Golf hadde en nedgang i omsetningen på hele 14,6 prosent. Men for hele gruppen som sådan var det altså en god økning – og da spesielt i Vest-Euopa der økningen var på 29,9 prosent fjerde kvartal, og spesielt godt gjorde gruppen det i de fem største europeiske markedene. Ifølge tallene fra adidas group var det en økning i alle markeder bortsettt fra i Russland og Japan i fjerde kvartal.

 

16,4 % opp for hele 2015

Den solide innspurten i fjerde kvartal førte til at adidas group kunne notere seg for en økning på 16,4 prosent til 16,915 millioner Euro for hele fjoråret. adidas-merkevaren ledet an med en vekst på 18,4 prosent der Vest-Europa hadde en vekst på 18 prosent.

Kalender

Annonse