Stadium med kontantløse butikker
Publisert: 20.10.2017
NYTT KONSEPT: Slik ser det nye butikk-konseptet til Stadium ut. Butikkene er kontantløse.
XXLs inntreden på det svenske markedet har gjort at svenske sportskjeder må tenke nytt. Nå lanserer Stadium et nytt butikk-konsept, som blant annet er kontantløst.
Omtrent hvert 10. år lanserer ifølge Sportfack den svenske kjeden et nytt butikk-konsept. Nå er det dags igjen, og denne gang satses det sterkt på digital teknikk og kontantløse butikker.
- Butikkene har seks store skjermer der kundene selv eller sammen med butikkpersonale kan søke etter alle våre 20.000 varer for å se om de finnes i riktig størrelse i butikken, i en nærliggende butikk eller på vårt sentrallager, sier en tydelig stolt Stadium-sjef Kalle Eklöf til vårt søstermagasin Sportfack i Sverige. Stadium har selv utviklet systemet, og skjermen gjør at kjeden nå kan tilby kundene mye mer enn det som bare finnes i butikken man er inne i.
E-handel
Ifølge Sportfack har en vanlig Satdium-butikk rundt 10.000 produkter i løpet av ett år, men på kjedens sentrallager finnes altså dobbelt så mye. Skjermene som er plassert i butikkene har selvagt en e-handelsfunksjon der man kan søke opp produkter som ikke finnes i butikken, og man kan bestille enten varer direkte hjem til seg selv eller hente i butikk.
Det som gjør det nye butikk-konseptet spesielt er nok at disse butikkene vil være kontantløse. Eklöf utelukker dessuten ikke at alle Stadiums butikker om noen vil være kontanløse.
- Vi gjør butikkene kontantløse primært for å minske ransrisikoen. Vi har hatt en del ran opp gjennom årene, og dette er svært belastende opplevelser for vårt butikkpersonale. Når de fleste i tillegg handler med kort i dag, så blir ikke kontantløse butikker noe problem. Vi kan dessuten tilby de som ikke har kort å handle på faktura, sier Stadium-sjefen til Sportfack. Eklöf kan fortelle at kjeden har testet ut kontantløshet i to vanlige Stadium-butikker i tillegg til Pulse-butikkene, og at dette har fungert utmerket.
Ny innredning
Også innredningen har fått et stort løft i det nye butikk-konseptet. Det går ut på at klærne så å si vises etter merkevarer. Årsaken til denne oppdelingen er at kundene ofte handler en viss merkevare, i tillegg til at det vil være lettere å vise fram kombinasjonsmuligheter for plagg fra ett merkets kolleksjon.
Stadium har de siste årene åpnet flere nisjebutikker i de to konseptene Stadium Ski og Stadium Pulse. Dette er nisje-konsepter som går svært bra, og adm. dir. i Stadium kan avsløre overfor Sportfack at et nytt nisje-konsept er på vei: Stadium junior – butikk som vil være for ungdom.