Sportsbutikkene dårlig på gaveinnpakning

Publisert: 10.04.2015 Forfatter: SPORT
Sportsbutikkene dårlig på gaveinnpakning
DÅRLIG PÅ GAVEINNPAKNING: Norske sportsbutikker oppfattes som dårlig på gaveinnpakning, viser undersøkelse. En av forklaringene kan være at papiret og posene ofte har butikkens logo.

I en undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av Serviteur – en av Norges ledende leverandører av gaveinnpakning og profilemballasje – har forbrukerne rangert ulike bransjer etter hvor flinke de er på gaveinnpakning. Gullsmedbutikkene får ikke overraskende ros for innpakningen, mens sportsbutikkene havner nederst på listen.

- Vi ser av undersøkelsen at kundene er minst fornøyd med innpakningen sportsbutikkene tilbyr, noe som kan ha sammenheng med at denne bransjen er den som oftest bruker logo på innpakningspapir og poser – mens de fleste forbrukerne foretrekker nøytral innpakning. Her er det muligheter for de som tenker annerledes, det skal ikke så mye til å skille seg ut og bli best i bransjen, sier Tone Kjørven, markedsansvarlig i Serviteur.

Gaveinnpakning – en kostnad eller investering?

Nær to av tre synes det er viktig at gaver de skal gi bort har en fin innpakning, og blant kvinner mener hele 77 prosent at det er viktig. Samtidig mener en av tre at gaveinnpakningen de får i butikk ikke innfrir verken når det gjelder selve innpakningen eller materialene som brukes, og hele en av fem kvinner pakker ofte gaver pakket inn i butikk på nytt når de kommer hjem.

- Undersøkelsen vi har gjennomført viser at spesielt kvinner og de litt eldre, som faktisk står for størstedelen av gaveinnkjøpene, synes det er viktig at gaver de skal gi bort har en fin innpakning. Når forbrukerne blir bedt om å rangere ulike bransjer etter hvor gode de er på innpakning, skårer sportsbutikkene dårligst. Forbrukerne sier at gaveinnpakningen i stor grad reflekterer butikkenes profil, det vil si at valg av gaveinnpakning og poser har betydning for kundenes oppfatning av butikken, sier Kjørven.

Fra kostnad til inntekt og fornøyde kunder

Sportsbutikkene tilbyr ofte kundene å pakke inn gavene selv i pakkedisker med gavepapir som er valgt ut med tanke på profilering av butikken – dvs. gavepapir med butikkens logo. Undersøkelsen viser imidlertid at forbrukerne synes det er viktig at gaver er pakket fint inn, og de aller fleste foretrekker nøytral innpakning.

Første gang kundene blir spurt

- Så vidt vi vet er dette den første undersøkelsen som er gjort for å avdekke forbrukernes holdning til butikkemballasje og da med fokus på gaveinnpakning, poser, profil- og blomsteremballasje. Det har gitt et resultat som mange innkjøpere vil ha interesse av, sier markedsansvarlig i Serviteur, Tone Kjørven.

 

Kalender

Annonse