Sportsbransjen tar ansvar
Publisert: 31.01.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
ISPO München 2020 er over for i år. Nærmere 80.000 besøkende fra alle deler av verden har strømmet til ISPO München i løpet av uken for å se de siste innovasjonene, de nyeste trendene og produktene som ble vist frem i messens 18 haller.
Bærekraft blir
stadig viktigere. Det ansvaret og den forpliktelsen bransjen viser for vern av klima
og miljø har ført til at ISPO München er blitt mer enn et rent produktshow. Her
knyttes også viktige nettverk som driver partnerskap og initiativer.
Les også: Bergans vil ha årstidene på UNESCOs Verdensarvliste
– klimaendringer,
globalisering og polarisering i samfunnet vårt er så omfattende at de utløser
globale utfordringer. Vi må finne løsninger på disse problemene før det er for
sent, sier Klaus Dittrich, styreformann og administrerende direktør i Messe
München.
Mange av de førende i sportsindustrien viser tydeligere nå enn før at de er sitt ansvar bevisst. Det så vi gjennom et mye større fokus på
bærekraftig produksjon av produkter og på sirkulær økonomi gjennom hele
verdikjeden.
Les også: Rossignol Group forplikter seg gjennom programmet RESPECT
Dette var å se
i produkter som var laget av alt fra plast fisket ut av verdenshavene til
veganske joggesko. Men de fleste aktørene i bransjen er også klar over at dette
alene ikke er nok for dagens forbrukere, de ønsker noe mer enn bærekraftige
produkter. Spesielt den yngre generasjon forventer at bedrifter i mye større
grad skal fokusere på «hvorfor» i verdikjeden.
«Arenaer som
ISPO München er viktige møteplasser når det lanseres initiativer og partnerskap
med formål om å øke bevisstheten og behovet for å bruke planetens ressurser på
en mer bærekraftig måte», sier Mark Held, presidenten for European Outdoor
Group (EOG).
For å kunne gi
disse viktige spørsmålene en arena og et format som alle kan ta del i, har ISPO
lansert - ISPO SDG Summit. Første møteplass blir 29. juni
2020, i München parallelt med OutDoor av ISPO. Målet er å finne løsninger og
felles prosjekter som kan bidra til å nå FNs bærekraftsmål.
ISPO München i
tall
Rundt 80.000 besøkende fra 120 land kom til München, det er ca 200 færre enn i fjor.
Landene med flest besøkende (i denne rekkefølgen) var Tyskland, Italia,
Østerrike, Frankrike, Sveits, Storbritannia og Russland. Det var en økning av
besøkende fra Frankrike, Japan, Sør-Korea og New Zealand.
Ifølge en
undersøkelse utført av markedsundersøkelsesselskapet Gelszus
Messe-Marktforschung blant besøkende, mener 45 prosent av respondentene at ISPO
München vil fortsette å spille en stadig viktigere rolle.
I år var det 2850
utstillere på messen, det er 76 færre enn i fjor.