Sport 1 blir hovedaksjonær i Anton

Publisert: 20.05.2015 Forfatter: Morten Dahl
KJØPER: Sport 1 blir hovedaksjonær i Anton Sport, blant annet for å sikre butikker i Oslo-området.

Sport 1 Gruppen AS har inngått avtale om kjøp av 70 prosent av aksjene i Mobo Sportsholding AS, som er eierselskapet til Anton Sport og Sportsnett. Kjøpet vil være med på å sikre Sport 1 Gruppen fortsatt god distribusjon i det viktige Oslomarkedet med omegn, samtidig som Sport 1 kjedens posisjon innen faghandel opprettholdes.

Anton Sport vil fortsette å fokusere på markedet i Stor-Oslo, Asker og Bærum, og alle butikker vil utad fremstå som tidligere. Anton Sport vil som tidligere være medlem i Sport 1-kjeden, men vil i større grad implementere de deler av Sport 1 sitt sortiment som er riktig for Anton Sport og deres kunder.
BEDRE HANDLEOPPLEVELSE: -Vi kan nå fokusere enda mer på å gi kunden en god handleopplevelse, samtidig som Sport 1 kan bidra med forbedret logistikk og et effektivt backoffice-system, sier Anton-sjef Morten Borgersen.

 

Ifølge pressemeldingen fra Sport 1 skal Anton Sport fortsette å være en god fagbutikk med stort utvalg innenfor sykkel, ski, løp, trening og sportsmote med medarbeidere med høy fagkunnskap og interesse for ekte sport.

Logisk hovedaksjonær

- Sport 1 er en logisk og god hovedaksjonær for Anton Sport, sier daglig leder Morten Borgersen i en kommentar.

- Er det noen spesiell grunn til at oppkjøpet skjer akkurat nå?

- Det er som alt annet i livet. Ting skjer, når det skjer. Det har ofte vært interesse rundt Anton Sport og dette kunne skjedd i 2008 eller i 2025, svarer Borgersen. Han sier til SPORT at oppkjøpet vil bety bedre drift gjennom et tettere samarbeid med mange dyktige medarbeidere i Sport 1.
- Jeg skal fortsette og drifte Anton Sport etter beste evne, og er sikker på at vi stiller sterkere rustet, sammen med Sport  1 i fremtiden, legger han til.

Bedre bunnlinje

- Får det noe å si for butikkdriften og butikkene i Anton-systemet?
- Anton Sport har startet året meget bra og skal fortsette den trenden. Målet er at vi skal bli bedre på drift, og at den største forskjellen skal synes med en skikkelig bunnlinje.
På spørsmål om kundene vil merke noen forskjell svarer Borgersen at Anton Sport har sin nisje med kunnskapsrike medarbeidere og merkevarer i fokus, og at kundene vil treffe enda dyktigere selgere, mindre utsolgtsituasjoner og inspirerende butikker med merkevarer.
- Anton Sport har mange faste lojale kunder. Skal kundene merke en forskjell skal det være til det bedre. Vi kan nå fokusere enda mer på å gi kunden en god handleopplevelse, samtidig som Sport 1 kan bidra med forbedret logistikk og et effektivt backoffice-system, legger han til.
Ifølge Finansavisen strakk Gjelsten Holding seg langt prismessig for å bli hovedaksjonær i Anton, men prisen vil de ikke si noe om.
- Vi er glade for at Anton Sport blir en viktig del av Sport 1 kjeden videre. Vi er sikre på at Sport 1 kan bidra til å styrke Anton Sports markedsposisjon og bli enda mer effektive på drift av butikker, sier Bjørn Rune Gjelsten, styreleder og hovedaksjonær i Sport 1 Gruppen. En av hovedgrunnene til oppkjøpet var å sikre seg butikker i Oslo-området.

Det rette for begge parter

- Dette er det rette både for Sport 1 og for Anton Sport. Anton Sport får en god samarbeidspartner på innkjøp, konsept, sortiment og logistikk, samtidig som Sport 1 befester sin posisjon som faghandel innen sport i Stor-Oslo, Asker og Bærum, sier adm. dir. i Sport 1, Ole-Henrik Skirstad.

Kalender

Annonse