Sommer og sol ga beskjeden vekst for sportskjedene
Publisert: 08.11.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
«Outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle salget. Kundene strømmet til da Anton Sport, som er med i Sport1-gruppen, åpnet sin egen outlet-butikk i Oslo i høst. Foto: Sportsbransjen.
Den eventyrlige vinteren ga sportskjedene en kanonstart på året med omsetningsvekst på mer enn 10 prosent i første kvartal. Den usedvanlig lange og varme sommeren var derimot en bråbrems. Tredje kvartal vokste sportskjedene med beskjedne 2 prosent.
Sportsbransjen, som all annen detaljhandel, er i stor endring. Nettbutikker,
konseptbutikker og såkalte «outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle
salget. Til tross for dette viser sportskjedene omsetningsvekst på 2 prosent i
tredje kvartal.
Salgsdriverne
Den varme sommerens effekt på salget i sportsbransjen ga godt salg
på sandaler, shorts og lett treningstøy, mens salget av skalljakker stoppet
opp.
-Det er ikke mange andre bransjer som er like opptatt av været enn
sportsbransjen, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk
Sportsbransjeforening.
Uvanlig lang og varm sommer ga et
utfordrende finansielt tredje kvartal for mange i bransjen. Netthandelsgiganten
Zalando gikk rundt 400 millioner kroner i underskudd i tredje kvartal.
-Hele bransjen hadde en dårlig sommer. At Zalando opplevde det
samme viser at dette var et generelt mønster for hele bransjen. Det er gledelig
å se at økt netthandel ikke er eneste årsaken til nedgangen i den tradisjonelle
handelen, sier Gisle Daviknes, daglig leder i Stadion-kjeden.
Flere
vil ut på tur
Sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge. Mange melder om godt salg
av elsykkel, og sportsbransjeforeningen anslår at det ble solgt cirka
50 000 elsykler i løpet av sommeren.
-Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som har vokst i sommer
og høst, sier Trond Evald Hansen. Turistforeningen har i lengre tid meldt om
stor trafikk og mange folk i fjellet, reiselivsorganisasjonene melder også om økt
trafikk av turister til Norge. Dette merker sportsbutikkene som melder om stor
interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i naturen. Salg av terrengsko
har økt kraftig, samtidig med stabilt godt salg av løpesko.
Det viktige fjerde kvartalet
Årets
siste kvartal, som også består av julehandelen, er årets viktigste. Nordmenn
handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, ski og skøyter i disse dager.
Bransjen venter også stort salgstrykk av pulsklokker og aktivitetsarmbånd.
Gisle Daviknes
mener det er en klar parallell mellom sportshandelen og bøndene i Norge – begge
er like opptatt og påvirket av været.
-Det mest avgjørende for 4. kvartal er at mildværet snur.
Venter på snøen
Fjorårets
store skitrend, felleskiene, forventes å selge godt denne vinteren også. Leverandørene
lager felleski i flere ulike prisklasser, og skiene blir stadig bedre. Randonee er fortsatt en alpingren i vekst, selv om det er de tradisjonelle bakkeskiene
som står for det store volumet.
Samlet omsetning per kvartal for de norske sportskjedene:
Tallene omfatter de syv norske sportskjedene, XXL, Gresvig, Sport1, Stadion, Coop, MX-Sport og Sport Norge.
Sportskjedene står for 75 prosent av den totale omsetningen i
bransjen. Til tross for pressede marginer og mange nye aktører i bransjen, er
det fortsatt vekst i markedet.