Solid vekst i første kvartal

Publisert: 19.05.2015 Forfatter: Morten Dahl
KJEMPEVEKST: Sportskjedene melder om en snitt-vekst på 11,4 prosent første kvartal i år. Og det er flere enn XXL som kan slå seg på brystet og si at vokser mye. Nå skal det sies at første kvartal 2014 ikke var all verden, så veksten må nok tilskrives noe av den dårlige vinteren første kvartal i fjor. Skisalget første kvartal i år ble sagt å være godt. ARKIVFOTO: SPORT

Sportsbransjens økning første kvartal i år ble på hele 11,4 prosent og omsetningen endte dermed på 2,991 milliarder kroner. Økningen skyldes nok mye den dårlige vinteren som vi hadde i store deler av landet første kvartal 2014. Det mest spennende er kanskje at XXL ikke er den som øker mest, men at andre kjeder har bedre vekst.

Med en så stor vekst, så er det flere kjeder som kan notere seg for en god start på 2015.
TYDELIG MOTPOL: -Vi er de butikkene og den kjeden som tydeligst utgjør en motpol til sportsvarehusene. At vi i år etter år nå har hatt en bedre utvikling enn totalmarkedet, viser at tilstrekkelig mange forbrukere verdsetter et alternativ, svarer Stadion-sjef Gisle J. Daviknes. Stadion var den kjeden som hadde størst omsetningsvekst første kvartal. FOTO. STADION

Stadion er den kjeden som gjør det best med en vekst i første kvartal på hele 18 prosent – og veksten like-for-like er også særdeles sterk – på 15 prosent.

 

Fjelldestinasjonene

- Det er flere ting som spiller inn og generelt sett var vinteren ikke av de beste rent værmessig, men dog bedre enn i fjor i store deler av landet. Med nesten alle landets ledende fjelldestinasjonsbutikker i kjeden, ga det selvfølgelig en positiv effekt at påsken i år falt i 1. kvartal, mot i andre i fjor. Likevel viser omsetningen over Stadion kjedesentral en betydelig vekst også pr. april, sier en særdeles godt fornøyd Stadion-sjef Gisle J. Daviknes.

- Men hvorfor tror du nettopp at din kjede gjør det så godt?

- Vi er de butikkene og den kjeden som tydeligst utgjør en motpol til sportsvarehusene. At vi i år etter år nå har hatt en bedre utvikling enn totalmarkedet, viser at tilstrekkelig mange forbrukere verdsetter et alternativ, svarer Daviknes, og poengterer at kjeden fortsetter å gå egne veier, istedenfor å løpe etter andre. Butikkene utfordres kontinuerlig til å bli enda bedre på det de allerede er gode på - og Stadion som kjede har til oppgave å støtte opp om deres individuelle ferdigheter framfor å skulle trykke dem inn i en felles form.

 

Rask handlefrihet

- Det gir oss, og ikke minst butikkene, handlefrihet til raskt å fange opp trender og endringer i markedet. Produktutviklingen går fortere og fortere, og etterspørselen er i stadig endring. Butikkene utgjør frontlinjen mot forbruker, og utviklingen i Stadion viser at de som er raske til å tilpasse seg får betalt, sier Stadion-sjefen, og legger til at nytt lager og større kapasitet har gitt kjeden nye muligheter, og første kvartalstallene preges også av dette.

XXL opplyste på sin kvartaltallspresentasjon tidligere i vår at veksten i Norge var på 12 prosent første kvartal– altså så vidt over snittet for kjedene. Like-for-like-veksten – den såkalte organiske veksten – var på 5,9 prosent – et tall som altså ligger langt lavere enn flere av de andre kjedene i bransjen.
- Vi vokser mer enn markedet og tar dermed markedsandeler. Når det gjelder XXL like-for-like-tall inkluderer dette alle butikkene, men ikke internettomsetning, ombygde butikker eller butikker som ikke har et finansielt helår bak seg. Inkludert dette er XXL  like-for-like-tall vesentlig høyere, og står seg godt i markedet, sier Fredrik Steenbuch i XXL.

Sport 1 er en av de andre kjedene som også erfarte at de gjorde det bedre enn snittveksten på 11,4 prosent.

 

Solid organisk vekst

- Vi hadde en økning på 14,6 prosent, og vi er svært godt fornøyd med å gjøre det bedre enn snittet i bransjen, sier kjedeleder Ole Henrik Skirstad. Han er kanskje ennå mer fornøyd med at den organiske veksten er på hele 10,4 prosent. Skirstad er ganske sikker på at sportsbransjen kommer til å bli den store detaljhandelsvinneren i første kvartal. Han tror den relative gode vinteren i store deler av landet pluss en påske på tampen av mars, er med på å bidra til at bransjen opplever en så solid vekst – og at dette må ses i sammenheng med den dårlige vinteren første kvartal 2014.

- Det at vi vokser mer enn bransjesnittet tyder på at vi enkelte steder tar markedsandeler, og at butikkene våre gjør en god jobb. Vi merker at det er større lojalitet til Sport 1-sortimentet enn tidligere. Det betyr at vi kan tilby en effektiv sortimentsutvelgelse overfor butikkene med god logistikk og gode priser, sier Skirstad. Han legger til at det er spesielt områdene som hadde en svært dårlig vinter første kvartal i 2014, som hadde størst økning første kvartal i år. Nord-, Midt- og Vest-Norge står for den største veksten, men det har også vært vekst i Sør- og Øst-Norge.

- Vintersport har hatt stor vekst, sammen med tekstil. Vi ser også at andre kvartal har startet bra med godt sykkelsalg. Så langt kan vi si at i mars og april har vi hatt solid vekst, sier Skirstad.

- Hva med bunnlinjen?

- Bruttomarginen vår holdes nesten nivå med samme periode året før, og det er vi fornøyd med, svarer Sport 1-sjefen, og legger til at Sport 1 nå er i ferd med å installere autostore på sitt varelager på Kløfta, noe som kommer til å gi bedre logistikk for butikkene.

Gresvig svært godt fornøyd

- Vi tar tilbake markedsandeler og presterer bedre enn hovedkonkurrenten, fastslår adm.dir. Espen Braaten i Gresvig Sport, som omfatter kjedene G-Sport/G-MAX og Intersport.
 Etter noen år med tøffe tider i sportsbransjen er det en fornøyd sjef som kan fastslå at starten på 2015 har vært meget god.
- Vi øker med 11,9 prosent på like butikker og 11,3 prosent totalt, sier Braaten.
- Hva er årsaken til de gode tallene?
- Det er mange årsaker som spiller inn. Hardt arbeid av motiverte og dyktige medarbeidere som har fått god opplæring er kanskje det aller viktigste. Det er jo de ansatte i butikkene som skaper salget og gir oss fornøyde kunder. Av andre ting vil jeg nevne gode driftsrutiner i butikk i kombinasjon med effektiv markedsføring, G-Faktor, og AVS-løsninger, forteller Braaten og legger til:
- Jeg tror også vi har hentet mye på at vi er blitt bedre på å få kampanjeklare butikker. Vi ser stadig hvor viktig det er, så på det området må vi ikke slappe av.

Kalender

Annonse