Solid vekst første halvår

Publisert: 28.08.2015 Forfatter: Morten Dahl
Solid vekst første halvår
GOD VBKST: Omsetningen ut av norske sportsbutikker økte med 8 prosent første halvår i år. ILLUSTRASJONSFOTO: SPORT

Sportskjedene melder om en økning av salget over disk på 8 prosent første halvår i år sammenliknet med tilvarende periode i fjor.

- Det er svært gledelig å se resultatene for de seks første månedene. Samlet sett har bransjen en økning på over 8 prosent første halvår i år, og det er bransjen svært godt fornøyd med, sier adm. dir. i Sportsbranjen AS, Bård Kristiansen.

 

5,8 mill i andre kvartal

Andre kvartalstallene er nå klare, og de viser en totaløkning på 4,8 prosent, noe som gir en totalomsetning første halvår i år på 5,8 milliarder kroner. Som vanlig er det ulik utvikling for de forskjellige kjedene. SPORT har bedt alle kjedelederne om en kommentar til både sin egen kjedes tall og totaltallene, og vi har fått opplysninger fra tre av kjedene.

XXL er fortsatt drivkraften i norsk sportsbransje med en vekst i Norge i andre kvartal på 7,3 prosent. Deres organiske vekst i samme kvartal var på 4,8 prosent. Det er verd å merke seg at XXLs e-handel økte med 68 prosent i kvartalet, men det gjelder for hele Norden. E-handel utgjør for tiden 7,9 prosent av kjedens totale omsetning – opp fra 5,8 prosent året før.

Stadion har en vekst i tilsvarende kvartal på 6,3 prosent, og en økning totalt første halvår på 12 prosent. Den organiske veksten første halvår utgjør 9,8 prosent.

 

Dårlig sommervær

- Vi er fornøyd med veksten for Stadion slik markedet i Norge er. Vi skal også huske på at påsken spiller inn når man sammenlikner de to første kvartalene i år og i fjor, sier kjedeleder i Stadion, Gisle J. Daviknes. Han mener at det relativt dårlige sommerværet er godt handlevær, og at dette forklarer mye av veksten for bransjen. Pr 30. juli hadde omsetning over kjedens nye lager fra Moss økt med 36 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

- En annen ting er at det ser ut til at vi sprenger alle rekorder på innsalget 2016. Det er bra. Flyttingen til Moss har gjort oss godt med styrket organisasjon og bedre lager og logistikk som gir oss større muligheter, sier Daviknes om mulige årsaker til den solide økningen kjeden opplever for tiden.

Sport 1 hadde vekst på 7,4 prosent i andre kvartal og en akkumulert omsetningsvekst på 11 prosent etter første halvår.

El-sykkel øker

Ifølge tall fra bransjen er el-sykkel blant de største trendene for tiden, og Bård Kristiansen tror rundt 20.000 slike sykler vil trille ut av norske sportsbutikker i løpet av året. Etter det SPORT kjenner til så ønsker kundene enten de rimeligere syklene som finnes hos Biltema og Clas Ohlsson eller de dyrere syklene fra rundt 20.000 og oppover, og som selges i norske sportsbutikker. Økningen av de dyrere syklene er en trend sykkelleverandører opplever. Kristiansen tror på fortsatt økning i årets tredje kvartal.

Kalender

Annonse