Slo forventningene, men skuffet i hjemmemarkedet
Publisert: 22.03.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Nike-aksjen faller etter kvartalsrapport. Foto: Nike
Nike-aksjen falt 3,89 prosent etter at selskapet leverte sine tall for tredje kvartal. Nike slo forventningene på både resultat og totale inntekter, men salget i Nord-Amerika skuffet.
"Vårt forretnings-moment akselereres av vår evne til å
skalere innovasjon i et raskere tempo og utvide nye digitale forbrukeropplevelser
rundt om i verden," sa Mark Parker, administrerende direktør i Nike, under
resultatfremleggelsen.
Nikes resultat
landet på 1,1 milliarder dollar i tredje kvartal, eller 68 cent per aksje. På
forhånd ventet markedet 65 vent per aksje, ifølge Refinitiv-data, melder CNBC.
De totale
inntektene økte 7 prosent til 9,611 milliarder dollar. Det var om i tråd
med hva analytikere hadde forventet.
Inntektene i Nord-Amerika økte også 7 prosent til
totalt 3,81 milliarder dollar, under forventningene om 3,87 milliarder dollar,
melder Reuters.
Øker salget utenfor USA
Inntektene i Europa, Midt-Østen og Afrika, økte
med 12 prosent, rapporterer Nike. I Kina klatret inntektene 24 prosent, i Asia,
Stillehavet og Latin-Amerika vokste salget 14 prosent.
Nike rapporterte en økning 36 prosent i sin digitale virksomhet.
Selskapet fortsetter å investere i online initiativer som videreutvikling av mobilapper
og andre tilpasningsalternativer for kundene.
Trafikken og salget gjennom "Snkrs" appen som selger
Limited-Edition sko ved hjelp av blant annet samarbeid med idrettsutøvere og kjendiser
økte med et tresifret beløp i løpet av kvartalet.
Nike har foretatt et tydelig skifte fra fokus på engros-leddet
til salg direkte til forbrukerne gjennom egne butikker og nettside.