SkiStar optimistiske foran kommende vinter
Publisert: 03.10.2019
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
I dag la SkiStar frem årsrapporten sin og konsernsjefen, Mats Årjes, er fornøyd.
-Vi har lagt bak oss ytterligere et bra år for virksomheten.
Sammenliknet med foregående år da antall skidager økte med hele 7,5 prosent, ble det registrert 6000 færre skidager i sesongen 2018/2019.
Men SkiStar er strålende fornøyde med 5,8 millioner skidager i sesongen 2018/2019.
Kjernevirksomhet - salg av SkiPass - økte med 55 millioner
kroner (4,1 prosent sammenliknet med foregående år). Men det er den positive
utviklingen i flere forretningsområder som ligger til grunn for den totale
inntektsøkningen på 140 millioner kroner.
En del av det børsnoterte SkiStar-konsernets virksomhet er
eiendomsutvikling. Selskapet utvikler, bygger og selger tomter for bygging av
fritidshus, de driver feriekonsept og kommersiell overnatting. Virksomheten som
drives gjennom SkiStar Living har i år bidratt med en gevinst på 189 millioner
kroner. Et velkomment resultat, som også gir mulighet til flere skikjørere i de
nye sengene rundt skiområdene.
Flere bookinger
Booking situasjonen foran kommende vintersesong 2019/20 er
noe bedre enn ved samme tidspunkt i fjor. Størst vekst har SkiStar i de
utenlandske markedene, spesielt Danmark og Tyskland, noe som er i henhold til strategien
om å øke antall utenlandske gjester til destinasjonene.
I SkiStars kundeklubb, MySkiStar, øker antall medlemmer
og teller nå over 889.000 registrerte.
Ny flyplass til jul
Selskapet ser fram til åpningen av Scandinavian Mountains
Airport 21. desember, flyplassen som ligger mellom Sälen og Trysil. SkiStar er
en av 33 aksjeeiere i flyplassen.
-I premieresesongen ser vi fram til å møte nye skikjørere,
ikke bare fra Sverige, men også fra Danmark og England, som lander på
flyplassen kun 10 minutter fra Hundfjället i Sälen, forteller Mats Årjes.
Fortsetter bærekraftarbeidet
I året som har gått har vi jobbet hardt for å sette mål for
selskapets bærekrafts arbeid. Vi har potensial til å bli en ledende aktør i
bransjen for alpin fjellturisme når det kommer til bærekraft, og kan gjennom
det inspirere andre.
Ny konsernsjef
Den 30. november slutter Mats Årjes etter 8 år som
konsernsjef i SkiStar. Den nye lederen vil bli presentert senere i høst. Han forlater
et SkiStar i en sterkere posisjon i dag enn noensinne tidligere.
Årsrapport september 2018 - august 2019
Fjerde kvartal
Nettoomsetningen minsket med 75 MSEK, 40
prosent, til 109 MSEK (184) sammenliknet med foregående år.
Resultat etter skatt minsket med 89 MSEK,
76 prosent, til -206 MSEK (-117) sammenliknet med foregående år.
Resultat per aksje ble -2,57 SEK (-1,43) ned 79
prosent.
Hele året
Nettoomsetningen økte med 140 MSEK, 6
prosent, til 2 676 MSEK (2 536) sammenliknet med foregående år.
Resultat etter skatt minsket med 26
MSEK, 5 prosent, til 460 MSEK (486) sammenliknet med foregående år.
Resultat per aksje
ble 5,95 SEK (6,26), ned 5 prosent.
Ingen planer om utvidelser i Norge
Trysil er SkiStars største destinasjonen i Norge og en av selskapets
store satsingsområder.
I sommer uttalte Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør i
SkiStar as, at det ikke foreligger noen planer om å utvide til flere anlegg i
Norge, men at en del av en 330-millionersinvestering neste år vil gå til
anleggene i både Hemsedal og Trysil. Midlene skal gå til modernisering og klargjøring
av alle anleggene til sesongstart.
SkiStar as
- Selskapet har en markedsandel i Sverige på 49 prosent og 30 prosent i Norge, 41 prosent totalt i Skandinavia.
- SkiStar AB er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment.
- Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge,
i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og
St. Johann in Tirol i Østerrike.
- Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med
gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder:
Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.