Skimarkeder under press

Publisert: 17.02.2016 Forfatter: Morten Dahl
Skimarkeder under press
ALPIN-SALGET NED: Det er forventet en nedgang i antall solgte alpinski på verdensbasis denne sesongen. i Tyskland er det forventet å selge 250.000 par, mot mellom 280.000 til 300.000 par forrige sesong.

Det kommer meldinger fra flere sentrale markeder at skisalget er under press. Det forventes en nedgang i skisalget denne sesongen.

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som har sett nærmere på skisalget i noen sentrale markeder i Europa. Det tyske alpinskimarkedet forventes for eksempel – ifølge den tyske sportsbransjen-organisasjonen BSI – å havne på 250.000 par inneværende sesong, mens det tilsvarende tallet forrige sesong var på mellom 280.000 til 300.000 par.
LANGRENNSSALGET NED: Det er forventet en nedgang i salget av langrennssski-salget på verdensbasis denne sesongen.

 

Også langrennsskisalget forventes å gå ned til 60.000 par inneværende sesong mot 80.000 par forrige sesong. Det er likevel en høy etterspørsel etter turski i Tyskland, og det er forventet at dette salget vil ende på om lag 40.000 par ved utgangen av sesongen.

20.000 færre langrennsskipar

Skileverandører antar at langrennsski-salget vil ende på 1,1 millioner par på verdensbasis når inneværende sesong er over. Det er ned fra 1,3 millioner par fra foregående sesong, mens salgstallet for 2012/13 var på 1,8 millioner par. Det er med andre ord et ganske dramatisk fall i salget av langrennsski på verdensbasis. Tallene inkluderer ikke lokale produsenter i Russland.

Når det gjelder langrennsstøvler er det antatt at salget vil ligge på mellom 5 og 8 prosent lavere enn det totalt antall solgte ski til forhandlere i løpet av sesongen.

 

Russland-krise

Det russiske ski-markedet har blitt sterkt svekket som følge av den økonomiske krisen i landet. Det antas at salg fra lokale skifabrikanter i landet vil ligge på rundt 500.000 par ved utgangen 2015/16-sesongen. Det antas at skimarkedet i Russland lå på om lag 1 million par langrennsski før krisen, og at stadig flere satser på lokalproduserte ski fordi de er billigere.

De store snowboard-produsentene antar at snowboard-markedet vil være mer eller mindre stabilt denne sesongen. Det betyr om lag 600.000 solgte snowboards på verdensbasis. Tar man med egne merkevarer og mindre brands, vil det komme opp mot 1 million boards.

En undersøkelse blant 150 tyske selskaper som BSI har gjennomført, viser at 94 prosent er fornøyd med den nåværende økonomiske situasjonen, mens 54 prosent beskriver den som god, mens 4 prosent sier den er meget god.

 

Bedre for outdoor

62,5 prosent forventer at businessen vil bli som forrige år for de neste seks månedene, mens 27 prosent oppgir at de forventer en økning i salget. 10 prosent oppgir at de tror salget vil gå ned de seks første månedene i år.

For outdoor opplyser BSI at det har vært en økning i salget på 1 til 2 prosent i 2015 sammenliknet med foregående år. Salget via internett-forhandlere økte med 25 til 30 prosent i fjor.

 

Kalender

Annonse