Signerte avtale med Grønt Punkt
Publisert: 10.11.2017
Forfatter: Morten Dahl
SIGNERER: Prosjektleder for verving hos Grønt Punkt, Jan Petter Nerhus (t.v.) og adm. dir. Trond E. Hansen i Norsk Sportsbransjeforening signerer intensjonsavtalen mellom partene.
Norsk Sportsbransjeforening og Grønt Punkt har tegnet en ny intensjonsavtale med den hensikt å få flere fra bransjen til å bli medlemmer i returordningsselskapet. – Vi har valgt Grønt Punkt etter en nøye vurdering av ulike alternativ, sier adm. dir. Trond Evald Hansen i bransjeforeningen.
Fra nyttår av er det bedrifter med avfall på mer enn 1000 kilo pliktig til å melde seg inn en returordning. Grønt Punkt er et av de selskapene som har jobbet lenge med denne type avfallshåndtering, og tidligere var Sportsbransjen AS med i ordningen deres. Nå velger Norsk Sportsbransjeforening å gå foran igjen, og håper med signeringen av en intensjonsavtale fredag at flere fra bransjen melder seg inn i Grønt Punkt.
- Må ta miljøet på alvor
- Det er viktig for oss som bransjeorganisasjon å ta miljøet på alvor. Det som selges gjennom norsk sportsbransje brukes som oftest i naturen, og da er det vårt ansvar å gjøre det vi kan for å bevare den, sier Trond Evald Hansen, som er adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening. Han oppfordrer ved signeringen av den nye intensjonsavtalen at flest mulig fra bransjen melder seg inn i Grønt Punkt. Det finnes allerede en del medlemmer fra bransjen i returordningsselskapet.
- Vi som bransjeorganisasjon har gjort en grundig vurdering av hvilket selskap som gjør det best i forhold til dette med returordninger, og Grønt Punkt kom helt klart best ut, sier Hansen videre.
Dette er Grønt Punkt Norge:
- Er et non-profit selskap som sørger for finansiering av returordningene for glass, plast, metall, kartong, drikkekartong og bølgepapp.
- Har mer enn 6500 medlemmer, som til sammen står for om lag 85 prosent av all emballasjen på markedet.
- Har mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet. Norske bedrifter har et ansvar for emballasjen også etter at den er tom.
- Som medlem i Grønt Punkt Norge kan bedriften være trygg på dette miljøansvaret ivaretas.
- I over 20 år har materialselskapene som eier Grønt Punkt Norge sørget for at emballasje over hele landet samles inn og blir gjenvunnet.