Scan Trade overtar Outdoor Research

Publisert: 21.09.2015 Forfatter: Morten Dahl
Scan Trade overtar Outdoor Research
NY LEVERANDØR I NORGE: Outdoor Research (OR) får ny distributør i Norge. Etter noen hos Vertikal skal nå Scan Trade få ansvaret for merkevaren i Norge – i og med at Scott Sports har kjøpt merkevaren i Europa.

Scan Trade tar over Outdoor Research i Norge som følge av at Scott Sports har kjøpt opp merkevaren. Scan Trade har Scott gjennom datterselskapet Ramo, og det er årsaken til at Vennesla-bedriften nå får ansvaret for Outdoor Research (OR) i Norge.

Fram til nå har det vært Vertikal AS som har hatt ansvaret for Outdoor Research. Scan Trade får ansvaret for merkevaren fra våren 2016, noe som betyr at innsalget allerede er startet hos Sørlandsbedriften.

 

Profesjonelt team

- Vi er svært takknemlige for den jobben Vertikal har gjort med OR i Norge, og vi ønsker selskapet alt godt for framtiden. Når dette er sagt føles det riktig at Scan Trade nå får realisert merkevaren i det norske markedet ettersom Scott har kjøpt OR, sier salgsdirektør for OR i Europa, Maurice Brenninkmeijer. Han sier at OR er svært godt fornøyd med at Scan Trade med sitt profesjonelle team og infrastruktur tar over ansvaret for merkevaren.

- Jeg tror dette vil komme de norske sportsforhandlerne til gode samtidig som OR vil bli en mer etablert og kjent merkevare i det norske markedet, sier salgsdirektøren videre.

 

Image-endring

Han sier at det vil bli endringer i det amerikanske merkets image og kjennskapen til ORs høykvalitetsprodukter. Produktutviklingen vil fortsatt skje ved Outdoor Researchs hovedkvarter i Seatlle i USA, og ORs Europa-team vil nå jobbe under Scott Sports i Sveits.

Konsernsjef i Scan Trade, Terje Normann Johanssen sier at det blir Scan Trade – og ikke datterselskapet Ramo – som kommer til å få ansvaret for OR i Norge.

- Vi kommer ikke til å ansette flere som følge denne endringen. I første omgang kommer vi til å foreta omdisponeringen av ressursene hos oss, sier Johanssen videre..
- Hva tenker du om omsetningen for OR framover?
- Litt tidlig å si, men vi har et håp om å kunne få til fem millioner i løpet av den nærmeste perioden. Det er et nytt område for oss med outdoor, men vi kommer også til å overta ansvaret for Scott tekstiler (alpint/outdoor) i Scan Trade og derMed kompletterer dette et nytt satsingsområde, svarer Terje Normann Johanssen.

 

Trist

De siste årene er det Vertikal AS som har hatt ansvaret for Outdoor Research i Norge, og daglig leder Erik Vertikal, sier i en kommentar at det er trist at han nå mister merkevaren.

- Vi har omsatt OR for 3-4 millioner kroner, og det er et godt merke. Men sånn er det å være distributør av en merkevare som ønsker å satse annerledes. Det er naturlig at når Scott nå har kjøpt merkevaren og får ansvaret for OR i Europa at Scan Trade får ansvaret for det i Norge, siden det er Scan Trade som har Scott i Norge fra før av, sier Enitch i en kommentar. Han understreker at OR ikke har vært misfornøyd med Vertikal som distributør i Norge, men at det er internasjonale endringer i selskapet som gjør at Scan Trade nå overtar. Vertikal har imidlertid fått et nytt agentur - Montane.

Kalender

Annonse