Satser norsk i London

Publisert: 29.09.2015 Forfatter: Morten Dahl
BLIR INTERESSERTE: -Det er vår oppgave å sørge for at kundene som kommer inn i vår butikk blir gjort oppmerksomme på at vi har norske merkevarer som ikke står tilbake for de mer kjente internasjonale merkene vi har i butikken. De blir gjerne svært interessert fordi de vet at norske merkevarer står for kvalitet og god funksjon, sier Jay Chaggar, en av eierne i Altimus-butikken. FOTO: MORTEN DAHL

I et av Londons hippeste strøk – Kensington – har norske merkevarer satset i en butikk. – Å jobbe med norske produsenter er fint. Vi har en felles forståelse og de ønsker å gi oss som butikk en god kalkyle, sier Jay Chaggar i sportsbutikken Altimus på Kensington High Street.

Kensington High Street regnes som en av Londons mest kule handlegater – beliggende i et ganske fasjonabelt område av hovedstaden. Og Altimus har da også en del kjente kunder. Butikken har tatt inn flere norske merkevarer, og jobber nå med å gjøre dem mer kjente for britiske kunder.
EN AV MANGE: Altimus er en av flere sports- og outdoorbutikker, som ligger i Kensington High Street på rekke og rad. FOTO: MORTEN DAHL

 

- Det er vår oppgave å sørge for at kundene som kommer inn i vår butikk blir gjort oppmerksomme på at vi har norske merkevarer som ikke står tilbake for de mer kjente internasjonale merkene vi har i butikken. De blir gjerne svært interessert fordi de vet at norske merkevarer står for kvalitet og god funksjon, sier Jay Chaggar, en av eierne i Altimus-butikken.

Norsk er kvalitet

Altimus ligger i et område av Kensington High Street der det til sammen ligger mer enn 10 sports- og outdoor-butikker på 200 meter. Konkurransen er tøff, men siden de har ulike satsingsområder, så mener Chaggar at det er greit med alle butikkene – de genererer dessuten mer sportsinteresserte kunder til området.

 

Flere merker

Noen av butikkene er rene outdoor-utsalg, andre er brand stores (Kathmandu og Columbia Sportswear), mens en tredje gruppe er løps- og sykkelbutikker. Og så finnes Sportsdirect og Altimus der.

Altimus har som eneste av dem tatt inn norske merkevarer. Helly Hansen, Bergans, Norrøna og nå sist også Skogstad Sport. Amundsen Sport er et annet merke de også tar inn til vinteren.

- Når vi forteller dem at merkene er norske, forstår våre kunder ofte verdien av dem, selv om de ikke forstår navnene. Men norske og skandinaviske merker blir ofte foretrukket, sier Chaggar videre.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 6 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse