Rossignol Group lanserer forpliktende miljøprofil
Publisert: 17.01.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Verdens største skimerke lanserer programmet RESPECT der hele selskapet for fremtiden forplikter seg til å bruke naturlige og bærekraftige sertifiserte materialer og mer miljøvennlige produksjonsmetoder. Rossignol gruppen har trappet opp sitt engasjement på flere felt, blant annet med langtidsstøtte for miljøorganisasjonen «Protect our winters»(POW)
Rossignol Group forplikter seg gjennom programmet RESPECT
å redusere sitt karbonavtrykk med 30 prosent innen 2030, jobbe mot karbonnøytralitet
innen 2050 og å redusere avfallet med 40 prosent innen 2025.
Som verdens ledende skiprodusent og en av de førende
produsentene av vintersport og fjell
utstyr, ønsker Rossignol Group å formalisere sine klimaforpliktelser
og iverksette nye miljøtiltak.
Målet med programmet RESPECT er å bidra i kampen mot
klimaendringene. De ambisiøse målsettingene er nå drivkraften i konsernets
strategi for å fortsette utviklingen av en
miljøvennlig virksomhet i sportsbransjen.
«RESPECT, vårt forpliktende miljøprogram, krever at
Rossignol Group forbedrer seg på alle mulige områder. Vi forplikter oss med
dette til en prosess som er i tråd med de europeiske klimamålsettingene for å
redusere karbonutslipp» uttalte Bruno Cercley, Rossignol Group president &
CEO.
Konsernet har definert fire nøkkeltemaer som omfatter
handlingsplaner for hver av sine merker og områder. Disse er i overensstemmelse
med FN-initiativet Global Compact, som konsernet har vært tilsluttet siden
2015.
RESPECT-programmet dreier seg om sosiale og miljømessige
forpliktelser
Rossignol-konsernet vil legge særlig vekt på bruk av
naturlige og bærekraftig sertifisert materialer. På lang sikt vil konsernet kunne
markedsføre et komplett utvalg av øko-designede produkter som er ISO 14001-sertifiserte.
I tillegg er Rossignol gruppen i gang med å plante 25 000 trær i Tanzania. De tar
del i «Fashion Pact» som ble lansert etter G7-toppmøtet i Frankrike i 2019, der
de forplikter seg til å redusere utslipp, verne om biologisk mangfold, og
beskytte havene, og de har undertegnet FNs «Fashion Industry charter for
Climate Action». De to siste er viktige punkter overfor deres samarbeidspartnere
og leverandører.
Rossignol Group har også gått inn med langvarige støtte til miljøorganisasjonen
«Protect our winters» (POW).
I gruppens samfunnsengasjement inngår også implementering
av beste praksis innen sikkerhet, etikk, ledelse og sosial ytelse. Konsernet forplikter
seg til å jobbe for trivsel for alle.
«Respekt handler om mer enn bevissthet. Det er opp til oss hva
vi faktisk velger å gjøre og å alltid være bevisst vårt ansvar» skriver
Cercley.