Puma i 2014
Publisert: 19.03.2015
Forfatter: Morten Dahl
GREI OMSETNING: Pumas omsetning i 2014 ble grei i fjor, ifølge tall fra selskapet.
Pumas omsetning for 2014 gikk ned med 0,4 prosent til 2,972 millioner Euro.
I lokal valuta imidlertid økte omsetningen med 3,3 prosent. Fottøy hadde en tilbakegang for hele året på 6,5 prosent i Euro. Det skyldtes i hovedsak et svært svakt første halvår. Tekstilsalget økte med 7,6 prosent mens det som går under sekkeposten tilbehør økte med 9,3 prosent. Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som melder om disse tallene.
Økning ut fra egne butikker
Salget ut av Pumas egne butikker nådde 618 millioner Euro, noe som var en økning på 3,9 prosent i konstant valuta. Totalt utgjorde Pumas eget salg fra egne butikker og nett 20,8 prosent av gruppens totale omsetning i fjor. Den norske Puma-sjefen, Bjørn Gulden, sier seg fornøyd med disse tallene. Puma ruller nå ut et nytt konsept for sine egne butikker, og den første nye butikken åpnes i hjembyen Herzogenaurach, og følges opp av tilsvarende butikker i Hong Kong og Praha. Puma planlegger også en helt ny oppdatert og global nettside, som lanseres snart.
Den såkalte EMEA-regionen, som omfatter Europa, er fortsatt et svakt punkt for Puma. Omsetningen gikk ned med 1,0 prosent til 205,8 millioner Euro. Ser man omsetningen i konstant valuta økte salget med 1,3 prosent. Italia og Frankrike er to av markedene som Puma sliter i – sammen med Russland. Storbritannia var et godt omsetningsland for den tyske katten i fjor.
Økning i markedsutgifter
De operasjonalle utgiftene økte med 4,9 prosent til 1,277 millioner Euro, noe som ikke minst skyldes den store annonsekampanjen ved begynnelsen av andre halvår, i tillegg til en rekke nye sponsorkontrakter