Produktopplæring i Jotunheimen

Publisert: 09.11.2015 Forfatter: Sofie Jugård Löfgren
UT PÅ TUR: Scandinavian Outdoor Academy gir utenlandske butikkansatte opplæring i norske merkevarer i norsk natur. Her fra Jotunheimen i september. FOTO: SPORT

- Å få mulighet til å teste utstyret i sitt rette element er viktig. Å få gå på tur i Jotunheimen er mektig. Naturen er helt enkelt imponerende. Det sier Sascha Rech fra Sport Rech i Sør-Tyskland. Han var en av mange internasjonale kunder som fikk teste norske produkter i Jotunheimen i regi av Scandinavian Outdoor Academy (SOA) i september.

Det er Bergans, Devold, Helsport og Aclima som arrangerer Scandinavian Outdoor Academy (SOA) med hjelp av Aktiv Ut til å stå for selve opplegget. Det er Scandinavian Outdoor Group (SOG) som har bragt ideen til Norge. Denne gang gikk turen i Jotunheim og det kom deltakere fra Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Estland, Storbritannia og Sveits.
PRAKTISK: Deltakerne måtte være praktiske da de både spiste og sov ute på selve turen. Her setter de opp et Helsport-telt i ruskevær. FOTO: SPORT

 

- Å få lov til å være med SOA var kjempebra, spesielt når det gjelder å teste ulike produktsegment og materialer. Jeg får en unik mulighet til å prøve ulike ullmerker som Devold og Aclima og materialer. Jeg får også anledning til å prøve Bergans-membranet Dermizaks, som virkelig er bra både på stretch og vind- og vanntetthet. Teltene fra Helsport er lettere å sette opp og håndtere enn hva jeg hadde forventet, noe som var svært positivt i den tøffe vinden, sier Sascha Rech fra Sport Rech. Hans lille butikk ligger nær den italienske grensen, og han mener at det er veldig viktig å få mulighet til å teste utstyret i det rette miljøet. I tillegg var turen i Jotunheimen mektig med imponerende natur.

- Får testet i rett miljø

Jos Ploemacher fra Nederland er helt enig med Rech – at det er svært viktig å få testet utstyret i sitt rette element og at naturen i Jotunheimen er imponerende. Han jobber i butikken Bever, og da han kom tilbake til Nederland skulle han først skrive en rapport til sin arbeidsgiver. Senere skulle han skrive på Bevers blogg om turen slik at deres kunder kunne se at personalet er ute på eventyr og lever som de lærer. Han jobber i en stor butikk som har spesialisert seg på ryggsekker.

 

«Learning by doing»

- Jeg var veldig nysgjerrig på å få prøvd Helsports ryggsekker for de var helt nye for meg før SOA. SOA har også ført til at jeg bedre kan forklare mer om ull og om fordelene mellom ulike ullplagg og bruksområder, spesielt gjelder dette Aclimas woolnet, sier Ploemacher.

 

Les mer i nyeste utgaven av SPORT – nr 7 – som er ute i disse dager.

Kalender

Annonse