Positive tall for Intersport International
Publisert: 29.01.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
PILOT. Intersports nye butikk i Sandvika Storsente var en del av den nye digitale satsingen for kjeden.
Intersport International Corporation fortsetter veksten og rapporterte nylig en salgsøkning på 3,2 prosent i 2019. Dette gir selskapet en omsetning på totalt 12,3 milliarder euro etter skatt.
Den internasjonale kjeden opplevde en salgsøkning i alle
fire kvartalene, inkludert det fjerde. Et viktig kvartal for kjeden som i
hovedsak lener seg på vintersport.
Selv med ekstremt varm vinter i flere regioner, økte salget
med 3,9 prosent i løpet av årets tre siste måneder, skriver Sporting Goods
Intelligence.
Denne positive utviklingen tilskrives implementeringen av
gruppens nye Intersport 2.0 strategi. Den er spisset mot styring, datastyring,
egne merkevarer, nye digitale og omnikanal spissede butikkonsept og samarbeid
med strategisk viktige merkevarer.
Færre butikker
Veksten kom til tross for færre fysiske kjedebutikker. På
slutten av 2019 var det 5421 butikker, 85 færre en ved utgangen av 2018 og 226
færre en på slutten av 2017.
På slutten av 2019 var Intersport på plass med butikker i 43
land.
Ny giv
Det sies at den nye toppsjefen Steve Evers som startet i
begynnelsen av 2019, brakte ny energi inn i organisasjonen. Han uttrykte selv
at han ønsket å «fysisk, digitalt og følelsesmessig», knytte forbrukerne
tettere til kjernen av sport.
Dette satte i gang en rekke ulike fysiske og digitale kampanjer
for å hjelpe forbrukerne til å finne sin aktivitet. Ideen til initiativet kom
fra en omfattende forbrukerundersøkelse som viste at de fleste anså det som
viktig å finne sin idrett, men at mange ikke så seg selv som idrettsutøvere.
Målet var naturligvis å minne folk om at uansett hvor de trener
eller hva slags aktivitet de foretrekke, så har Intersport produktene og
ekspertisen de trenger.