Petter kjøper seg inn i Northug
Publisert: 17.02.2020
Forfatter: Birgitte S. Skjerven
LAGSPILLER. Nå er Petter Northug medeier i selskapet Brand Assist som utvikler merkevaren Northug.
Petter Northug kjøper seg inn og blir medeier i Brand Assist, med en eierandel på 34 prosent.
– Petter har blitt invitert inn på eiersiden som den «fanebæreren» han er for merkevaren. Han har takket ja, det er vil veldig glad for, sier Jon Inge Gullikstad, daglig leder i Brand Assist.
Petter Northug har investert 5 millioner kroner i Brand Assist
i en emisjon, det gir ham en eierandel på 34 prosent. De øvrige aksjene
kontrolleres av Jon Inge Gullikstad, med unntak av 10 prosent registeret på Frank
Solli.
Det er for tidlig å gå ut med tallene for 2019 før de er
godkjent av styret, men Gullikstad sier at de er godt fornøyde med oppstarten.
Siden oppstarten av Northug-merkevaren har Petter Northug
hatt en royalty-avtale med Brand Assist. Nå velger han å gå inn og bli eier av en drøy
tredjedel av selskapet, dermed får han også plass i styret.
– Petter har et stort engasjement i sin egen
merkevare, han bidrar mye og er en naturlig hovedperson, sier Gullikstad. At
han nå går inn i selskapet er strategisk og positivt for alle internt, men også
overfor våre samarbeidspartnere.
Døråpner
Jon Inge Gullikstad og Petter Northug under laseringen av brillene på Norspomessen i 2019.– Vi er veldig glade for at Petter vil jobbe
enda tettere med oss og merkevaren. Northug er godt kjent i mange markeder, og
vi er allerede i dialog med distributører i Russland, Sverige, Finland, Sveits,
Tsjekkia, Tyskland og Østerrike.
Merkevaren Northug startet med å lansere briller, men har i
løpet av året utvidet til også å omfatte klær rettet mot aktivitet, fritid og
urban livsstil. Merkevaren skal ikke være et rent sportsmerke, for de ønsker å nå
et bredere publikum.
Brillene og kles-kolleksjonen med samme merkenavn
skal drives som separate enheter hos Brand Assist.
Spennende marked
Mange vil nok
tenke at det er tøft å komme inn med bekledning i sportsbransjen i disse tider.
Men både Petter Northug og Jon Inge Gullikstad har lykkes flere ganger i denne
bransjen, og lar seg ikke skremme.
– Markedet er tøft men spennende. Konkurransen er
knallhard, så man er nødt til å ta en posisjon. Der kommer Petters
vinnermentalitet inn, sier Gullikstad.
– Vi er et friskt pust i sportsbransjen, og vi tror
at tidspunktet er helt riktig nå. Vi tror bransjen trenger noe nytt og litt
annerledes, som selvfølgelig er i topp kvalitet og til en god pris, sier
Gullikstad.
Northug-standen på ISPO i München i år.