Osprey med verdens letteste ryggsekk

Publisert: 21.08.2017 Forfatter: Morten Dahl
Osprey med verdens letteste ryggsekk
LETTEST: Kaare Jarbeaux med den nye sekken Levity fra Osprey – verdens letteste ryggsekk i sin klasse. FOTO: MORTEN DAHL

Kaare Jarbeaux kaster ryggsekken mot meg. Jeg tar imot, og det jeg tar imot er nesten like lett som en fjær. Ospreys nye ryggsekk Levity veier 800 og 850 gram, og er verdens letteste ryggsekk i sin klasse.

Osprey er en av verdens største og mest anerkjente ryggsekkprodusenter. Nå har den amerikanske produsenten kommet opp med en ryggsekk på 45 og 60 liter som kun veier 800 og 850 gram. Ikke rart undertegnede ble overrasket da ryggsekken ble kastet mot meg.

FLASKE-SUKSESS:  Jarbeaux Sport opplever suksess med HydroFlask, et amerikansk merke som nå begynner å bli mer kjent her i landet. FOTO: MORTEN DAHL
Fullverdig ryggsekk

- Dette er verdens letteste fullverdige ryggsekk. Andre produsenter har sikkert laget sekker som veier det samme, men de har ikke vært fullverdige ryggsekker med de tekniske og funksjonelle detaljene som finnes på denne, sier en tydelig stolt Kaare Jarbeaux i Jarbeaux Sport.
Ifølge Jarbeaux har Levity-sekkene alle de tekniske detaljene som en ryggsekk skal ha, men han innrømmer at Osprey har måttet prioritere noe vekk på bekostning av vekta. Blant annet vil det være vanskelig å bære mer enn 12 kilo i sekken, så dette er nok en sekk som kanskje best vil egne seg på kortere turer uten det store behovet for for mye ekstrautstyr som telt, soveposer og liggeunderlag. Men en nærmere kikk på sekken viser at den har alle Ospreys kjente kvalitetsdetaljer som netting i ryggen med det Jarbeaux kaller «trampoline-effekt», ekstralommer på selve sekken, men den har ikke lommer i bærebelte. Reimene er ekstremt tynne og klipsene små.

Slitesterkt stoff
- På den annen side har sekkene et svært lett og slitesterk nanofly-stoff, som gjør at sekken vil holde en god stund, sier Jarbeaux videre. Han mener at i Norge blir nok Osprey sett mer på som et folkelig merke, mens i andre land er det nok mer et high-end-merke som færre tar seg råd til å kjøpe.
Osprey er Jarbeaux Sports flaggskip og står for 40 prosent av omsetningen. I tillegg har selskapet tatt inn det amerikanske drikkeflaske-merket HydroFlask, som også begynner å bli en suksess. Jarbeaux opplyser at HydroFlask lager produkter til sport og fritid, og som gjør at drikken holder seg enten varm i seks til 12 timer, eller kald i 24 timer. Det er ikke bare termos-liknende flaske de produserer, men også kopper og kanner.
-I tillegg er dette svært miljøvennlige produkter. De holder lenge, og er laget av stål, sier Jarbeaux videre, og legger til at de fortsatt satser stort på Hilleberg-telt i porteføljen.

Selektiv distribusjon
Jarbeaux Sport velger fortsatt en ganske selektiv distribusjon av sine produkter.
- Vi er inne i om lag 100 butikker, og kvaliteten på butikkene er avgjørende for om vi velger å gå inn i den. Personalet må være dedikerte og butikkene skal bygge våre merkevarer, og jeg føler at de butikkene vi har i dag gjør dette på en eksemplarisk måte. Jeg mener at vi er ganske godt dekket med kvalitetsbutikker i Oslo-området, men at vi kanskje har en liten å jobb å gjøre i de mer grisgrendte strøk, selv om vi også her begynner å få et visst antall butikker med våre produkter, sier Kaare Jarbeaux avslutningsvis.

Kalender

Annonse