Oppturen for leverandørene fortsetter

Publisert: 29.09.2015 Forfatter: Morten Dahl
Oppturen for leverandørene fortsetter
STØRST: Helly Hansen har for først gange passert 2 milliardersgrensen i omsetning på verdensbasis, og økte omsetningen med 10,6 prosent fra 2013 til i fjor.

Mens kjedene økte omsetningen med 5 prosent i 2014, økte omsetningen blant de 65 største leverandørene med nær 7 prosent i fjor.

Sterk dollar- og Euro-kurs og derav høyere innkjøps- og råvarepriser for leverandørene er den store snakkisen i bransjen for tiden. Foreløpig er det bare leverandørene som har tatt støyten, men butikkleddet vil nok merke at prisene går opp når leverandørene øker prisene. Men det er i år.

Vekst som i 2013

I fjor viser omsetningstallene for de 65 største leverandørene at veksten ble på nær 7 prosent. Det er omtrent som året før. Tilsvarende viste de innrapporterte kjedetallene for 2014 en vekst på 5 prosent.

Det som kanskje er mest interessant på årets liste er at adidas, for første gang faller helt ned til 10.-plass og berger så vidt plassen blant de 10 største leverandørene her i landet. Den tyske merkevaren i Norge har hatt en tilbakegang på 14,6 prosent siden 2013, og fikk en omsetning på 372 millioner kroner. Dette skjer samtidig som den største konkurrenten, Nike, økte omsetningen med 7,2 prosent.

Stian Sunde hos adidas Norge forklarer fallet i omsetningen med at det skyldes strategiske valg i forhold til distribusjon samt enda sterkere fokus på lønnsomhet.

adidas var for øvrig den eneste på Topp 10, som hadde tilbakegang.

Helly Hansen fortsetter veksten

Men totalt sett er det de store leverandørene som har vekst i 2014. Helly Hansen på topp fortsetter å vise gode omsetningstall og har for første gang passert to milliarder kroner på verdensbasis. Helly Hansen oppgir ikke egne tall for Norge. Veksten i fjor ble på 10,6 prosent. Salgssjef for Nord-Europa, Børre Hegbom, opplyser imidlertid at det fortsatt er Skandinavia, Canada og USA som står for den største veksten.

Swix Sport er fortsatt Norges neststørste leverandør med en omsetning på 819,3 millioner kroner, hvorav 403 millioner er salg i Norge – resten er eksport. I en pressemelding skriver Swix at omsetningsveksten på ca 8 prosent i all hovedsak er drevet av god organisk vekst i Sverige og i USA. I tillegg er det god vekst innen internasjonal klubbsatsning. For Norge og Mellom-Europa, stoppet veksten opp grunnet en svak vinter i 2014. Men enn 25 prosent av omsetningen kommer nå fra outdoor-satsingen med Lundhags og Ulvang. Som så mange andre i bransjen opplevde Swix noe svekkede marginer som følge av dollarkursen mot slutten av fjoråret.

Les mer om leverandøromsetningen i fjor i nyeste utgave av SPORT – nr 6 – som er ute i disse dager:

Kalender

Annonse