Økt omsetning, men dårligere driftsresultat

Publisert: 12.03.2016 Forfatter: SPORT
Økt omsetning, men dårligere driftsresultat
KREVENDE TIDER: Swix Gruppen fikk en solid omsetningsvekst på 13 prosent i fjor, men nedgangen på bunnlinja viser med tydelighet hvor mye den svakeste norske kronen har innvirket på driften av selskapet. Her fra Swix’ nye bygg på Lillehammer, som så dagens lys i fjor. FOTO: MORTEN DAHL

Swix årsresultat for 2015 viser nok et år med sterk vekst, men også preget av store valutatap knyttet til en meget svak norsk krone.

Swix Sport Gruppen oppnådde i 2015 en omsetning på 918 millioner kroner mot 813 millioner året – altså en solid vekst på 13 prosent. Men driftsresultatet (EBITDA) ble svekket fra 58,4 millioner i 2014 til 35,9 millioner kroner i fjor.

 

Organisk vekst

Adm. dir. Ulf Bjerknes opplyser at omsetningsveksten på om lag 13 prosent i all hovedsak er drevet av god organisk vekst, først og fremst på hjemmemarkedet.

- Noe av inntektsøkningen i norske kroner skyldes at den norske og svenske kronen har svekket seg mot amerikanske dollar og Euro. For Mellom-Europa stoppet veksten opp grunnet en svak vinter også i 2015, forklarer Bjerknes, og fortsetter:

-På tross av god underliggende drift og god vekst, ble resultatet svakere enn året før. En gjennomgående svak norsk og svensk krone ga dyrere innkjøp. Samtidig som en svak vinter i starten av året i Norge og Mellom-Europa, sammen med en fortsatt priskrig mellom kjedene i Norge, resulterte i meget krevende forhold også i 2015.

 

Outdoor øker

Bjerknes sier videre at konsernet har lykkes godt med sin satsing på å vokse internasjonalt. I 2015 kommer mer enn halvparten av omsetningen fra andre land enn Norge. Arbeidet med å bygge en sterk outdoor-posisjon utvikler seg også positivt. I 2015 kom mer enn 30 prosent av omsetningen fra dette segmentet, en økning på 5 prosent fra året før. Både Lundhags og Ulvang bidro til den positive veksten.

- Oppkjøpet av www.skisporet.no er en av mange investeringer som vil sikre selskapet en god vekst også i tiden fremover. Under året har en arbeidet frem en helt ny og meget moderne løsning tilrettelagt for både mobile enheter og PC`er. I den nye løsningen kan en panorere seg gjennom 18.000 km langrennsløyper i Norge, sier Bjerknes.

 

Krevende år framover

På tampen av 2015 gjennomførte Swix Gruppen et oppkjøp av sykkelmerket HardRocx. Investeringen er nok et steg i å gi Swix-merkevaren en enda større forutsetning til å vokse videre, men nå også i flere årstider.

- Utsiktene for 2016 er positive, men utfordrende. All innovasjon og investeringer i våre merkevarer, sesonger og datterselskaper gjør oss meget motiverte for fremtiden. Imidlertid har Swix Gruppen også en stor jobb i å tilpasse seg et meget krevende konjunkturbilde i Norge der en meget svak norsk krone vil både Swix Gruppen og sportsbransjen krevende arbeidsforhold i årene fremover, avslutter Ulf Bjerknes.

Kalender

Annonse