Nye team Northug
Publisert: 30.11.2018
Forfatter: Birgitte Skjerven
Northug-brillene er et multisport-konsept og teamet vil sponse utøvere i ulike idretter i inn og utland. Foto: Geir Olsen, NTB scanpix.
Petter Northug topper laget med ringrever fra sportsbransjen. Sammen skal de bygge produktmerkevaren Northug og allerede til våren er de klare med egne sportsbriller og hansker.
- Jeg gleder meg
veldig til å lansere flere nye produkter under «Northug». Målet mitt er
selvfølgelig å lage noe som er bedre enn det andre som er på markedet. Både jeg
og teamet har høye ambisjoner, sier Petter Northug.
Satsingen ledes av Jon Inge Gullikstad. Gullikstad har jobbet i
sportsbransjen siden tidlig på 90-tallet. Han startet med å bygge opp Ulvang
sokkene og har siden bygget merkevarer som blant annet Johaug og sist Kygos
elektronikk- og livsstilsmerke.
-Jeg er stolt og ydmyk over denne oppgaven. Petter er utrolig
detaljfokusert og kan veldig mye om funksjon og produkter. Sammen skal vi sørge
for godt gjennomslag og trafikk inn til butikkene. Det finnes nok varer og
merker der ute. Men, vi skal likevel tilføre noe nytt både på merkevare,
produkt og konsept siden med en sterk merkevare, sier Gullikstad.
Sterk merkevare
Gullikstad har ingen betenkeligheter med å satse på merkevaren
Northug.
Petter Northug er en unik person i norsk idretts- og samfunnsliv.
Han er den største norske langrennsstjernen gjennom tidene, og i seg selv en av
landets sterkeste merkevarer.
Vegard Arntsen, daglig leder i analyse- og rådgivningsselskap Sponsor
Insight er enig med Gullikstad.
-Petter Northug er en av de få man kan bygge merkevare rundt. Han
har bred appell ikke bare blant de sportsinteresserte.
Selv om Arntsen mener de gjerne kunne startet tidligere, mener han
timingen er god.
-Skulle han nå avslutte karrieren har han bevist at han klarer å
skape oppmerksomhet rundt seg, det ligger hans natur, sier Arntsen.
Brillene og hanskene er allerede endel av Norges Skiforbund
sitt Ski Pool. Dermed er de godkjent for bruk for Petter og andre på
landslaget.
Sterkt team
Northug og Gullikstad har satt sammen et sterkt og engasjert team
rundt merkevaren. Frank Solli har ansvaret for sourcing og logistikk. Gina
Finholt har kontroll på back end med kundeservice, og på salgssiden får de
hjelp av blant annet Dag Sverre Espejord, Remi Mjelde og Tor-Christian Granli.
Hanskene er til
langrenn, både racing og touring og til fritid. Northug har inngått avtale med Primaloft som kommer til å bli brukt i flere av hanskene.Kvalitet
og design
Det første
produktet ut er en serie med sportsbriller. Brillene kommer på markedet i 2019,
og er designet av den prisbelønte industridesigneren Bård Eker og Eker Design.
Eker er mest kjent for å ha designet blant annet båtmerket Hydrolift,
luksusbilen Koenigsegg og barnevogner for Stokke.
- Vi har jobbet
tett sammen med Petter om utviklingen av sportsbrillene. Han har mange gode
ideer, og vi har virkelig pushet grensene for å skape noe innovativt og av høy
kvalitet, sier Eker.
Northug vil også lansere en serie sportshansker i løpet av 2019.
Alle produktene kommer ferdig priset, med alarm og RFID kode.
-Vi er opptatt av på være fremtidsrettet og spare tid for våre
kunder, sier Gullikstad.