Ny giv med Tufte på Norspomessen

Publisert: 15.01.2018 Forfatter: Morten Dahl
Ny giv med Tufte på Norspomessen
KOMMER PÅ NORSPOMESSEN: Tufte har tatt over ansvaret for merkevaren selv i Norge. Tufte deltar på Norspomessen som starter førstkommende søndag. FOTO: TUFTE

Når Norspomessen starter på søndag er Tufte med for første gang som eget selvstendig merke. Tufte Wear tok over distribusjonen av merkevaren fra 1. januar i år.

Tufte har vokst jevnt og trutt de senere årene, og omsetningen ligger nå på nærmere 40 millioner kroner. Tidligere var det Mercante som hadde ansvaret for å distribuere merkevaren i Norge, men fra 1. januar er det Tufte Wear selv som gjør dette. Det betyr at det er første gang på Norspomessen hvor Tufte Wear deltar som utstiller. Tufte Wear som selskap har imidlertid eksistert siden 2012.

Fra 1 til 14 ansatte
Frem til 2015 var vi en ansatt. Nå er vi 14. Vi har hatt en hyggelig vekst, og runder om lag 40 millioner kroner i omsetning – der eksport kun står for en liten andel av omsetningen foreløpig, sier daglig leder Per Øyvind Jacobsen i Tufte Wears showrom på Ris i Oslo. Tufte har ansatt en egen person som skal jobbe med eksport.
Tufte har i alle år vært mest kjent for sine boxershortser, sokker og t-skjorter basert på bambus. Nå er kolleksjonen kraftig utvidet med produkter som også retter seg mot outdoor og aktivitet. De kommer også med en egen barnekolleksjon.
- Alt dette vil vi vise på Norspomessen for første gang, og jeg tror vår historie og vårt konsept er litt annerledes enn mange av de andre sterke og gode merkevarene som finnes i det norske markedet, sier Jacobsen videre.

KLARE FOR NORSPOMESSEN 2: Daglig leder Per Øyvind Jacobsen og salgsansvarlig Rene Kartveit, er klare for Norspomessen for Tufte Wear. FOTO: MORTEN DAHL

Bærekraft avgjørende
For ham og de andre i Tufte Wear står bærekraft helt sentralt – samtidig som plaggene skal være funksjonelle og behagelige. Jacobsen forteller at Tufte bruker Bluesign sertiserte leverandører,  og at de for eksempel bruker organisk bomull og gjenvinnbar polyester i plaggene. De bruker heller ikke fleece i sine produkter, samtidig som all plast er fjernet fra innpakning. Nå pakkes alle produktene i gjenvinnbar papp.
-Vi har også sammen vår kinesiske samarbeidspartner utviklet et nytt stoff basert på bambus lyocell, som både er mykt, slitesterkt og mer  miljøvennlig, sier han.
Salgsansvarlig Rene Kartveit var en av de som ble med over fra Mercante til Tufte Wear. Han opplyser at Tufte nå selges i sju land, og understreker samtidig at merkevaren ikke bare selges gjennom sport. Tekstilbutikker som Boys of Europe har hatt en god start siden oppstart i oktober, samt at Apotek, Enklere Liv, Felleskjøpet er kunder av Tufte. Men med en tydelig differensiering innenfor konseptene Active, Everywear og Essentials.

Vokser mot sport
- Men det vi nå ser at vi vokser i sport, og at det vi ser et ytterligere potensial i denne bransjen, og at de ulike linjene i kolleksjonen kan passe i forskjellige kanaler. Vi har i dag avtale med en rekke frittstående sportsbutikker og også enkeltstående butikker som er tilknyttet kjeder. Ettersom vi nå har tatt over distribusjonen selv, har vi også foretatt en fornying av hele brandet, noe som jeg tror de besøkende på Norspomessen vil finne interessant, sier Kartveit.
- Hva forventer dere av Norspomessen?
- Vi jobber med å skaffe avtaler, og jeg forventer god aktivitet, og at de som kommer dit er nysgjerrig på hva vi gjør, ikke minst hvordan vi har utviklet oss det siste året. Vi skiller oss litt ut i forhold til de andre i bransjen, og prøver hele tiden å gjøre de riktige valgene, der bærekraft altså står sentralt, svarer salgsansvarlig. Han understreker at Tufte helt siden 2007 har jobbet med bambus, og at de derfor vet hvor viktig og riktig bambus er i forhold til både funksjonalitet, og miljø og bærekraft.

BÆREKRAFT: Olav Tufte er selv svært involvert i Tufte som merkevare, og selskapet er svært opptatt av bærekraft. FOTO: TUFTE


Olav Tufte
- Hvor involvert er Olav Tufte i utviklingen av produktene?
- Han er svært involvert i hvordan produktene fungerer. Han er vår beste testperson, og gir ærlige tilbakemeldinger på når ting kan bli bedre osv. Han er svært engasjert i merkevaren og hvordan vi forvalter og utvikler oss videre, svarer Per Øyvind Jacobsen.

 

 

Kalender

Annonse