Ny eier og landsansvarlig for Tretorn

Publisert: 12.08.2015 Forfatter: Morten Dahl
Ny eier og landsansvarlig for Tretorn
NY GIV: Thomas Lilleøen har tatt over som landsansvarlig for Tretorn i Norge. Han har stor tro på at merkevaren kan vokse her i landet. Tretorn har fått nye amerikanske eiere, etter å ha vært under Pumas vinger i mange år. FOTO: MORTEN DAHL

Tretorn, som i mange år har vært eid av Puma, har fått ny eier. Amreikanske Authentic Brand Group har kjøpt opp den svenske merkevaren. Samtidig har Thomas Lilleøen tatt over som landsansvarlig for Tretorn i Norge.

Thomas Lilleøen, som begynte i Tretorn 1. august i år, sier at kundene ikke kommer til å merke noen forskjell med de nye eierne. Tretorn Norway er et datterselskap av Tretorn Sverige, og det vil av den grunn ikke bli noen endringer på driften i Norge.

Mer globalt merke

- Jeg vil si at vi kanskje kommer styrket ut med nye eiere. Ikke minst med tanke på å gjøre merkevaren mer kjent globalt vil det være bra å ha en amerikansk eier i ryggen, sier Lilleøen. Han kom til Tretorn etter et kort opphold i forlagsbransjen. Før det var han landsansvarlig for Röhnisch i Norge fire og et halvt år.
Han sier at Skandinavia er det største markedet og står for om lag 50 prosent av Tretorns totale omsetning.

Barne-fokus

- Gummistøvler er desidert størst omsetningsmessig i Norge og noe som kommer til å være førsteprioritert fremover, men vi ser at sneakerssalget øker. Gummistøvler er noe Tretorn kan og hele merkevaren er bygget opp rundt dette sortimentet.  I tillegg kommer vi til å ha sterkt fokus på barn for 2016. Jeg mener det er et stort potensiale for merkevaren i Norge. Vi har en stolt historie å fortelle, som strekker seg helt tilbake til 1891. Tretorn står for kvalitet til en god pris, sier Lilleøen.

Økning på sneakers

Han tror at Tretorn om tre til fem år kommer til å ha større bredde i sortimentet, og at sneakers også kommer til å øke andelen av den totale omsetningen her i landet.
- Tretorn er svært opptatt av kvalitet og velger de beste fabrikkene i  Østen. Dette er fabrikker hvor kvaliteten er ivaretatt samtidig som de ivaretar de etiske standardene som Tretorn står for, sier Lilleøen videre. Det nye eierselskapet Authentic Brand Group eier fra før varemerker innen iconic, fashion, sport & lifestyle, celeberity og media.

- Med deres ressurser, erfaring med å bygge merkevarer og nettverk, kommer Tretorn til å fortsette reisen med å utvikle Tretorn til å bli et globalt varemerke, sier han.


Kalender

Annonse